Hej alla!

Jag funderar bara om någon har byggt ett garage i en lada någon gång?

För jag tänkte att jag skulle bygga ett i föredetta dyngstacken :) Det är det enda med riktigt stor yta som jag kan använda.

Så nu undrar jag hur ni gick till väga....?

Med tanke på brandrisken så är det väl väldigt noga med vilka material man använder?

Skulle vara väldigt roligt om ni kunde komma med förslag,ideer,måsten,får göra,får inte göra, ja you name it....


Tack på förhand

ha de

H.T
 
7*9 meter
betongplatta

Vi lastade av takstolarna med fyrkantrör. Upp och ned vända u
Mellan u-na lade vi en längsgående mittbalk I-250.

Golvsyllar
reglar 170*46 cc-60.
takbjälkar skruvade i i-balken och spikade i hammarband

2*95 mm isolering, billigaste från byggmax
dubbelgips

Hela stål konstruktionen skruvades ihop på plats

Dvs. ingen svetsning under bygget.

Nu kan vi svetsa bäst vi vill Dubbelgips är kravet från Länsförsäkringar.


mvh.

Richard
 
Hej Richard!

Det var precis ett sådant svar jag behövde....

Hade du oljeavskiljare i plattan eller?
 
Ni andra då har ni nå ideer eller tankar som jag borde tänka på!!!!

om ni kanske har nå fina bilder på era byggen...!?
 
Ni som gjutit plattan, hur gick ni tillväga? lejde ni bort allt eller har ni gjort allt själv?
 
Hej. ska ungefär göra samma sak som du, men jag ska bygga "nytt" inne i ladan, alltså bara använda ytterväggarna, sen reglar man upp och gör det "fristående" pga att ladan kommer nog att röra på sej mer än gipset är gjort för att klara.
 
Sparrow79 skrev:
Ni som gjutit plattan, hur gick ni tillväga? lejde ni bort allt eller har ni gjort allt själv?
byggde inte i en lada, men gjöt allt själv (byggde form+armerade). Betongen kom på bil :)
Har bara kört vibbstav och slodat min platta. duger till mina behov :)
 
Hej. har oxå funderingar på att bygga ett isolerat garage inne i ladan.men betong golvet som är i ladan är inte så jämn. hade varit schysst om någon som har byggt i lada kunde visa några kort:)
mvh. Frank
 
Gjut själv, det gjorde jag, normal händig men körde vibbfri betong(1:a gången i kontakt med betong/betongbil, läste visserligen detta forum noga innan), eller lite mer än halvflyt på betongen som betongfirman sa. Blev faktiskt riktigt bra, drog av med bräda( typ sågade) sen stålgglättade förhand tog totalt 3,5 timme om jag minns rätt, vi var 2 oerfarna från att bilen kom till vi var klara när det hade torkat efter sågandet så väntade vi till vi kunde lägga ut en bit markisolering på plattan som vi låg på och glättade.( 50 kvm) har varit med efter detta på ytterligare tre gjutningar och då hyr man ju en lång sloda för att undelätta innan man glättar kostar ca 80kr för en gjutning (i Småland med moms:)
 
ska göra liknande. 17*8 meter blir mitt... 95mm isolering i vägg och 200 i tak.

Enkelt och billigt ska det bli och det enda jag inte gör är att blanda betongen.
 
Ytterligare ett tips, jag hittade kant element på blocket 300mm, körde bara 100mm isolering i plattan (budget jag vet) sen murade jag 9*19*59 cm leca runt som jag la syllen på då får man en bra sockel i garaget som inte suger som trä eller gips + perfekt om man ska ha klinker med klinker sockel i framtiden, sen lät jag ytterpanel gå förbi lecan utvändigt om du förstår hur jag menar? Hade jag gjot det idag igen hade jag kört leca ett lager som form istället för kantelement, eller 195*45,jag tror att de pengarna är goa pengar i slutändan!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.