Tänkte kolla möjligheterna att bygga ett runt hus för så billig penning som möjligt. Tanken är att det skall gå att bo i det.

Ca 5 meter högt i två våningsplan. ca 5 meter i diameter. Kommer att stå direkt på berg.

Funderade på om man kan använda sig av prefab rörsegment av betong men hittar inga som säljer så stora rörsegment. Trots att jag sett sådana "irl".
 
Kan bero på att det inte är helt smidigt att flytta saker som är 5 meter breda på våra allmänna vägar?
 
  • Gilla
Experimodernist
  • Laddar…
Även stående på högkant blir det problem... men passerar man inget som är lägre än 6-7 meter borde det gå. :)
 
Men det låter spännande... Fast 5 meter brett och fem meter högt blir inget fyrtorn... det blir mer cistern.

Fyra meter i diameter och åtta meter högt i tre plan blir bättre.

Vart är det tänkt att stå?

Spännande tanke!
 
  • Gilla
Experimodernist
  • Laddar…
Tack för svaren!

Sant.. cisternvarning och fraktproblem. Får dock inte bygga högre än 5 meter enligt översikts/detaljplanen och jag vill samtidigt maximera boytan. Fast jag har å andra sidan hittat rör som är 3,5m dia...

Men det kanske finns något smart sätt att bygga runt och billigt på?
 
Kolla om det finns sektioner till fodersilos.

Protte
 
Sådana betongkonstruktioner brukar man gjuta med klätterform. Kanske går att hyra.
 
Borde det inte gå att mura?
 
Tufft med runt. Tror inte färdiga element blir billigt. Lättast är nog lecablock. Slamma dessa borde enkelt kunna få det helt runt.
Kan bli riktigt fint vitmålat.
Svårt att inreda och svårt med fönstren.
Lycka till
 
Kan du inte ta 2-3 3,5m rör och sätta brevid varandra? Det i mitten kan bli trapphus och de andra rummen?
Men kommer det inte bli stora problem med bygglovet? Är väl massa krav på att huset ska kunna handikappanpassas?
 
Kan det inte va delat i 2 sektioner? Varje rörbit alltså.
 
Du kan gjuta runda former med Dorocell-block,
om du anger radien så fixar dom böjda block åt dig,
svärfar gjut sin dropp-formade pool med sådana.
 
Ursäkta om jag låter som en pessimist nu, men jag tror inte på idén av flera skäl. Dels blir ytan inte så stor (5m diameter ger en area på knappt 20 kvm per våningsplan, totalt mindre än 40 kvm - det är som en 2:a ungefär, men det blir betydligt svårare att möblera iom den runda formen, dvs mindre yteffektivt.
Bygget måste också kunna tillgänglighetsanpassas, så du måste på markplanet klämma in både kök, badrum och sovutrymme. Ytterväggen ska ju också isoleras för att klara energikraven, så det blir en massa jobb med att fästa isoleringsmaterial på den välvda betongen och klä det med något fasadmaterial.

Ja, runt är coolt, men om du vill bygga billigt och samtidigt få maximal yteffektivitet så är det inte vad du söker.
 
Jag tror det är enklast att skaffa sig en bättre begagnad byggbod och fräsha upp.

Hur tänker du angående el och elnätsanslutning, vatten och avlopp mm.
 
b8q skrev:
Ytterväggen ska ju också isoleras för att klara energikraven, så det blir en massa jobb med att fästa isoleringsmaterial på den välvda betongen och klä det med något fasadmaterial.
Två rör med olika diameter som ställs i varandra och fylls med frogolitkulor, men det är som du skriver en del problem som dyker upp. Jag funderar på hur smidigt det är att dra VVS och el om man inte vill ha allt utanpåliggande?

Men annorlunda lär det bli.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.