Hej

Jag har nyligen bokat upp mig på en tomt som en bekant ska sälja intill en sjö, han ska sälja flera men vill bygga klart sitt först innan han bestämmer sig var tomterna skall styckas.

I och med detta har jag börjat fundera vad jag vill bygga och jag tänkte ta vara på mina och mina vänners kunskaper och bygga själv.
Jag vet på vilket sätt jag vill bygga men inte hur huset ska se ut.

En metod jag länge varit inspirerad av är ramverkshus, på bilderna nedan kan ni se väldigt bra alternativ på hur man brukar bygga dessa, om ni varit in i en stor lada någon gång så kan ni ha en hum om hur jag vill ha det inomhus:)

ladda-ned-1.jpeg

ladda-ned-2.jpeg

Man bygger huset inifrån och ut vilket det finns flera fördelar med. Den bärande konstruktionen blir synlig invändigt, på den kommer innerväggen utanpå och på den lättviktsbalkar i trä, isolering och sedan fasad.

Det blir enkelt att dra el när innerväggarna är på plats:)


Då jag har vänner omkring mig som kan samt verktygen tänker jag gjuta en platta med golvvärme, till det en vattenburen kamin och någon typ av underhållsvärmesystem när man inte är där.
Då jag ska mura en vägg invändigt beslöt jag mig för platta istället för någon annan grund, dessutom kan jag göra den väldigt billigt.

Balkarna kan jag såga själv då dimensioner om 150mm är dyr att köpa, frågan är ju då vad säger juridiken om att använda eget material, jag har aldrig byggt ett hus, jag har bara renoverat lägenheter.

Hela stommen kommer att monteras ihop med massiva plattjärn och bult. Fönster tänkter jag bygga själv i stål för att efterlikna stora industrifönster.

Vad har jag för problem framför mig, tips någon?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.