Hej

Jag är helt ny på forumet och gör här min premiärpost.

Lite bakgrund:

Jag bor som ensamstående i en bostadsrätt som är betald till 2/3 av värdet. Värdet är dock under en miljon.

Plan:

Köpa en tomt nära havet för 750 000:-
Bygga ett fritidshus men bygga en riktig platta med vattenburen värme nedgjuten och köpa till vinterisolering direkt samt utrusta det med solfångare och pelletspanna samt elpatron för spetslast.
Det jag tänker köpa är ett stomrest hus därefter bygga själv. Ikea kök, standard kakel. All eldragning gör jag själv och jag har en elektriker som gör inkopplingen. VVS kommer att ske på samma sätt.

Budget på husbygget 500 000:- för att komma ner strax under en miljon i total lånebild efter byggnation.


Frågor jag har är då:

Är detta realistiskt?
Jag förstår att budgeten måste arbetas igenom och att den kanske spricker när jag väl har räknat igenom och mottagit offerter på detta, men jag tänker mer på det praktiska. Jag kommer ju här att kringgå energikraven eftersom det inte finns på fritidshus. Jag kommer heller inte att medvetet bygga en handikappanpassad toalett

Får man göra såhär?

mvh Jimmy
 
Jag kan ha fel, men jag undrar om du slipper ifrån tillgänglighetskravet bara för att det är ett fritidshus, å andra sidan så är kravet på handikappstoa inte så betungande om man planerar in det vid nybygge, ofta värre vid ombyggnader. Du behöver ha ett badrum som är ca 1,9 X 1.7m.

Jag har inte själv erfarenhet av nybygge, men jag tror inte att din kostnad på 500 000 är realistisk, jag antar att du skall ha in även grunden i det priset?

Ett litet påpekande om elen, jag vet inte om du är medveten om det. Upplägget med att du drar el med en elektriker som kopplar in. Det upplägget är olagligt, men många gör så ändå. Du bör kolla med elektrikern i förväg vad han "godkänner" för många elektriker vägrar att befatta sig med olagliga dragningar. Även att bara dra elrören själv är olagligt. Teoretiskt riskerar du 1 års fängelse, även om det är helt korrekt utfört. Men ingen verkar ha dömts någonsin, annat än när de gjort olagliga dragningar som dessutom orsakat skada.
 
Varför lurar folk sig själv på det här viset?


Energikravet ska du så klart följa eftersom det är du som ska betala uppvärmningen av huset.
Handikappgodkänd badrum ska du så klart också ha. Inte för att du är handikappad, utan för att du vill ha ett rymligt badrum.
 
Hur stort hade du tänkt att huset skulle vara? (Det har väldigt stort inflytande på kostnaden.)
 
andersmc skrev:
Hur stort hade du tänkt att huset skulle vara? (Det har väldigt stort inflytande på kostnaden.)
Huset jag tittar på är på 86 kvm boyta och 101 kvm avtryck.

haavard, jag uppskattar dina synpunkter. Jag har för avsikt att ha ett välisolerat hus men kan jag undvika myndighetsutövning så är jag glad för det.
 
500 000 kr låter lite, jag hade nog räknat med det dubbla som en första grov uppskattning.
Angående handikappanpassat badrum så är det enligt min uppfattning dumsnålt att försöka komma undan det. Vilken dag som helst kan du själv sitta i rullstol, få besök av en släkting med rollator etc. Så även om du bara tillfälligtvis kan komma att få behov av tillgängligt badrum, så finns det all anledning att bygga det från början. Som tidigare påpekats är det inte helt fel att ha ett rymligt badrum heller.

Som tidigare nämnts är det också dumt att snåla på energikriterierna när man bygger nytt, isolering är inte så dyrt jämfört med vad det kostar att bygga nytt hus i tid och pengar.
 
Denar skrev:
500 000 kr låter lite, jag hade nog räknat med det dubbla som en första grov uppskattning.
Angående handikappanpassat badrum så är det enligt min uppfattning dumsnålt att försöka komma undan det. Vilken dag som helst kan du själv sitta i rullstol, få besök av en släkting med rollator etc. Så även om du bara tillfälligtvis kan komma att få behov av tillgängligt badrum, så finns det all anledning att bygga det från början. Som tidigare påpekats är det inte helt fel att ha ett rymligt badrum heller.

Som tidigare nämnts är det också dumt att snåla på energikriterierna när man bygger nytt, isolering är inte så dyrt jämfört med vad det kostar att bygga nytt hus i tid och pengar.
Vinterisolering är tillval till stugan och är inte en stor utgiftspost. Handikappanpassning kan finnas som standard, eller inte. Jag vet inte än.

1 000 000 i budget för ett fritidshus är rimligt? Jag tycker att det låter väldigt dyrt men jag böjer mej för de som vet mer än vad jag gör.
 
Sådärja, första prisförslaget är inlämnat. Man kan väl sammanfatta det hela med att budgeten är helt under isen. Slutsumma med värmeåtervinning och platta med rör landar på 1,3 Msek ungefär. Handikappanpassning ingick och då klarar den även energikraven. Trist.
 
Ja, tyvärr springer det snabbt iväg, även för ett mindre hus.
Här på byggahus finns en utmärkt artikel om vad man kan göra för att hålla nere utgifterna. T.ex. torpargrund istället för platta på mark etc.
Det ska också sägas att det går att bygga billigt, om man är beredd på att jobba hårt, leta material och kompromissa en del. Finns några artiklar om personer som gjort detta här på byggahus. Men om man ber om en offert så är det svårt att komma ner i pris ordentligt.

Ge inte upp din dröm!
 
Denar skrev:
Ja, tyvärr springer det snabbt iväg, även för ett mindre hus.
Här på byggahus finns en utmärkt artikel om vad man kan göra för att hålla nere utgifterna. T.ex. torpargrund istället för platta på mark etc.
Det ska också sägas att det går att bygga billigt, om man är beredd på att jobba hårt, leta material och kompromissa en del. Finns några artiklar om personer som gjort detta här på byggahus. Men om man ber om en offert så är det svårt att komma ner i pris ordentligt.

Ge inte upp din dröm!
Tack Denar

Anledningen till att jag vill ha platta på mark är därför att jag anser att torpargrund är en felkonstruktion från start. Man bygger en felkonstruktion och får genast köpa till utrustning för att åtgärda problemet (avfuktare) men det är min högst personliga åsikt. Tyvärr så medför platta på mark ökade kostnader som ett brev på posten.

Alternativen finns där i alla fall.
 
Alla skäller på torpargrunden. Problemet är ju att man envisas med att ha träbjälklag. I vårt förra hus, byggt 1984 var det torpargrund med betongbjälklag.

Huset var byggt med stora betongplintar i hörnen, på dem låg det prefabricerade betongbalkar, på dem prefabricerade betongelement. På det golvet hade man sedan byggt ett hus i trä. det var ställt någon form av tunna betongskivor med dekorsten på runt grunden som fick bli den synliga grunden. Det fanns inget organiskt i grunden, där inne var det för övrigt snustorrt.

Gissningsvis kostar betongelementen en del, men det borde å andra sidan går det åt väldigt lite arbetstid för att montera ihop grunden.
 
Ett hus på 100m², med exklusiva detaljer som pelletspanna och solfångare, till stor del byggt av extern arbetskraft - allt detta för en halv miljon. Nej, tyvärr. Inte i Sverige. Inte en chans. Om du lyckas snåla riktigt, riktigt mycket, och dessutom skippar solfångare och så, så kanske du klarar dig med det dubbla. Men då ska du ha tur också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.