Hej alla!

För alla som gillar bygg och matte :).

Håller på att titta på en tomt som har följande regler för fritidshus:

För detta område så gäller att man max får bygga 50 kvm, en våning, största taklutning 27 grader samt högsta byggnadshöjd 3,0 meter. Det är alltså tillåtet med 1,5 plans (enplans + vind).

Vinden räknas som en våning om den går att inreda som bostadsrum eller arbetslokal och om byggnadshöjden är mer än 0,7 m högre än nivån för vindsbjälklagets översida (se bifogad bild). I denna detaljplan är högsta tillåtna byggnadshöjd 3,0 meter (se bifogad bild hur man räknar byggnadshöjden på ett traditionellt hus med sadeltak) samt 27 graders taklutning. Någon nockhöjd finns inte angiven i detaljplanen.



Jag gjorde en ritning för att ta reda på alla mått och så räknade jag ut måtten med hjälp av cos -1 (Inv Cos) och kom fram till följande:

Max takhöjd nedervåning: 2.3m
Max takhöjd på vind/loft: 2.4m (Max 0,7m mellan max bygghöjd och ovansida mellanbjälklag)
Nockhöjd : ~4.8m (varierar beroende på bredden av byggnaden). Nockhöjd finns inte angiven då den begränsas av taklutningen.
Max bygghöjd: 3m (från marknivå till takets början)

Jag har använt en bredd på huset som är 6,4m. Då får jag ett mått på loftet som är > 1,7m höjd på en 2,8m bred yta. Den ytan blir större om byggnaden görs smalare än 6,4m bred.


Vad är den ultimata bredden på byggnaden för att få så mycket utrymme som möjligt på loftet i höjdled? Vad tror ni?

Obs svårt att förklara ritningen utan bild. Hoppas ni förstår hur det ser ut.


TACK!







 
Vad är det du vill optimera? Höjden blir ju störrre ju bredare det är. Är det ytan med takhöjd över 1,7som ska maximeras?
Det ser ju konstigt ut med taket på fel håll.
 
D Daniel 109 skrev:
Vad är det du vill optimera? Höjden blir ju störrre ju bredare det är. Är det ytan med takhöjd över 1,7som ska maximeras?
Det ser ju konstigt ut med taket på fel håll.
Är det ytan med takhöjd över 1,7som ska maximeras? Ja just så :)

Ritning av sektion för hus med måttangivelser för takhöjd och byggnadshöjd.
 
Håller med Daniel 109, ju bredare du bygger ju större area får du. Om du skulle bygga ett helt absurt hus som är 50 m brett och 1 m långt skulle du maximera den tillåtna bottenytan på 50 kvm och få nästan lika stor yta på vindsplan.

Så jag tror att utmaningen ligger i att skapa en design som är funktionell och estetiskt tilltalande samtidigt som den är så bred som möjligt...
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Du kan inte bygga mansardtak eller liknande då så du får större användabar yta på "maxhöjd" ?

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.