Hej!

Vi ska bygga en friggebod och vill inte köpa en färdig utan bestämma lite själva hur den ska se ut. Sen är förhoppningen att kunna upprätta den själv.
Men vi vet inte riktigt var vi ska börja.
Vi tänker att den ska inredas med minikök, dusch och sovplats. Den kommer ligga lägre än huset.Den ska kunna användas året om.

Vilken grund ska man ha?
Vilka tillstånd?
Vilken ordning?
Hur ska golv, väggar och tak vara uppbyggda och isolerade?
Vilken värmekälla ska man använda?
Vilken avloppspump?
Och alla andra frågetecken där emellan.
Har ni några tips på bra sidor med "sprängskiss" materialhänvisningar och tips?

Tacksamma för tips..
 
Redigerat:
Har under sommarn påbörjat mitt egna friggebodsbyggande, helt från egen ritning och utan tidigare kunskap.. kort svar är att letar du så finner du.. det mesta, det krävs lite research och skadar inte om du känner någon snickare som du kan ringa om du inte hittar svaren :)

Första frågan är väl hur du tänkt bygga, med trä? Det är väl "normen" så det antar jag eftersom du inte skriver något annat.
Grunden beror på hur mkt du tid och pengar du vill lägga ner, lecablock, plintar, gjuten platta. Enklast och billigast är lecablock och vad jag vet finns det inte så mkt nackdelar med det, möjligtvis om det skulle vara nått med ditt avlopp som påverkar val av grund?
Jag valde iallafall plintar, men såhär i efterhand undrar jag om jag inte borde valt lecablock, grunden tog alldeles för lång tid att få till och lecablock hade nog dugit alldeles utmärkt.

Du kommer behöva tillstånd från grannar om du bygger närmre än 4 meter från tomtgräns, bygger du närmre än 100m från sjö/hav behöver du strandskyddsdispens, och ska du ha avlopp behöver du något slags tillstånd för det tror jag (bygganmälan och/eller bygglov?). Ring upp din kommun och fråga!

Ordningen jag byggt i är typ:
grund -> golvbjälklag -> regla upp väggar -> tak med åtminstone underlagspapp -> ytterpanel -> golv -> innerväggar.
Tanken är väl att ha så lite material som möjligt exponerat till väder och vind innan taket är på...

För konstruktionsidéer föreslår jag att du kollar på ritningar på andra hus, kolla t.ex. http://www.byggbeskrivningar.se/ där finns det ett gäng friggebodar t.ex.

Jag kommer ha el-element.. det är väl det vanliga tror jag, jag tror även den minsta kamin har onödigt hög effekt för en friggebod, dessutom behöver du göra bygganmälan om du ska ha kamin.

Avlopp har jag i princip 0 koll på, men kontakta någon återförsäljare till avloppspumpar och fråga?

Annars är väl det tips jag kan ge att försöka i huvet gå igenom varje steg av bygget och skriva ner mer specifika frågor i varje moment, och sen söka svar på dom frågorna på bästa möjliga vis (här på forumet, andra sidor på internet, bekanta, etc)
 
Redigerat av moderator:
Tack för ditt svar, absolut är det bättre med konkreta frågor.
Jag tänkte mer på om det redan fanns någon befintlig sida med "all" samlad information som berör.
Lycka till med bygget, det ser bra ut!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.