Om man ska bygga 15kvadrat friggebod, hur räknar man ytan där. Yttermåtten utgår man ifrån förstår jag. Men taket? Överhänget där, ska det räknas in i dessa kvadratmeter?

Anledningen att jag frågar är att friggeboden kommer ha ett speciellt utseende i nyfunkisstil, utstickande fönster och lustiga vinklar. Taket kommer sticka ut (som det är tänkt) kanske en halvmeter upp till en meter utanför huskroppen. Taket kommer vara svagt sluttande för att få en terassliknande effekt.

Kommer då detta tak räknas in i byggytan eller tittar man bara på huskroppen?
 
Sticker det ut intill 50 cm räknas det inte i byggytan, men sticker det ut t.ex. 60 cm räknas ALLA 60 centimetrarna.
 
haavard skrev:
Sticker det ut intill 50 cm räknas det inte i byggytan, men sticker det ut t.ex. 60 cm räknas ALLA 60 centimetrarna.
Finns väl angivet exakt mått? 0-50cm räknas inte. 51->uppåt räknas.

Det jag inte hittat info på är om det sticker ut t.ex. 70cm på ena sidan och bara 20cm på andra.. Räknas då hela taket eller bara den sida som är utskjutande över angivet mått?
 
I det fallet borde det räknas 70 cm på ena sidan men inget alls på andra sidan.
 
haavard haavard skrev:
Sticker det ut intill 50 cm räknas det inte i byggytan, men sticker det ut t.ex. 60 cm räknas ALLA 60 centimetrarna.
Om detta något överhängande tak hamnar ca 1 meter innanför 4,5 meters regeln ? (vi har tyvärr en jobbig granne). Taket ska sticka ut ca 1,5 meter och vara självbärande där inga stolpar står i backen innanför 4,5 meter från grannen.
Tack för svar.
Johannes
 
Då få du nog flytta huset en meter. Som sagt var; Är takutsprånget längre än 50 cm så räknas det som en del av byggnaden. Det spelar ingen roll att det inte är några stolpar eller liknande där.
 
I Ingetfunkar skrev:
Om detta något överhängande tak hamnar ca 1 meter innanför 4,5 meters regeln ? (vi har tyvärr en jobbig granne). Taket ska sticka ut ca 1,5 meter och vara självbärande där inga stolpar står i backen innanför 4,5 meter från grannen.
Tack för svar.
Johannes
Här är texten från PoB! Alla gällande bestämmelser/krav finns här!
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ingsplikt/bygglovbefriade-atgarder/Friggebod/
 
Redigerat:
S styren skrev:
Vad består det jobbiga i? Att grannen hänvisar till den dumma- dumma lagstiftningen som ni vill förbigå?
Vill ni bli särbehandlade? Att bygga närmare än vad PBL förespråkar. Förstår inte riktigt...
Har du alltid haft det lätt i livet och fått förmåner? Är du van vid detta? Klart att lagstiftaren skall göra undantag för just ditt bygge!
Hej. Jag ställde bara en fråga jag ville få klarhet i. Tack för ditt ovanligt trevliga svar. Mvh
 
Tänk också på att inom att det utskjutande taket räknas in i byggnadens yta så kan du inte bygga 15 kvadrat omgärdat av ytterväggar och taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.