Har 1 huvudhus, 1 stuga om 24kvm och 1 lekstuga om 4,5kvm. Får jag bygga en friggebod om 15kvm till, utan byggnadslov?
 
Nix, det får du inte.
 
harry73
ja

Förutsatt att din lekstuga är så liten att den räknas som lekredskap.

Om man bor utanför detaljplanerat område och utanför samlad bebyggelse behöver man ingen bygglov för komplementbyggnader
 
Då kommer frågan, är det inom detaljplanerat område eller inte?
 
harry73
Eller så kommer frågan, hur stor är lekstugan och räknas den som friggebod eller lekredskap.
 
Hur tar jag reda på om mitt område ligger innanför eller utanför detaljplanerat område?

Detta område ligger i Norrtälje kommun. Ute vid kusten i ett område som heter Lögla.
 
Redigerat:
harry73 skrev:
Eller så kommer frågan, hur stor är lekstugan och räknas den som friggebod eller lekredskap.
det är lekredskap...
 
R
Om du tar kontakt med myndigheter i frågan skall du inte kalla det lekstuga, utan liten verktygsbod eller något liknande. Det skall helst inte låta som en stuga... :)
Ute på landet finns ju gamla utedass som förvandlats till sådana bodar, där man förvarar krattor m.m.

För att veta om en fastighet ligger inom eller utom detaljplanerat område, så måste man nog höra med stadsbyggnadskontoret.
 
harry73 skrev:
ja

Förutsatt att din lekstuga är så liten att den räknas som lekredskap.

Om man bor utanför detaljplanerat område och utanför samlad bebyggelse behöver man ingen bygglov för komplementbyggnader
Det finns rättsfall som visar att lekstugor ÄR byggnader och de räknas därmed in i friggebodsytan.
Komplementbyggnader behöver byglov men utomplans får man ofta bygga 40-50 kvm bygglovsfritt.
 
Hemmakatten
Gå in på Norrtäljes hemsida och googla dig fram till detaljplaner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.