Hej,


Takhöjden hemma i lägenheten är 4 meter vilket erbjuder fina möjligheter till loft. I badrummet är det dock endast 240cm i takhöjd, vilket lämnar flera kubikmeter outnyttjad yta. Badrummets storlek är 230 djupt och 170 brett, alltså ca 3.9m2.

Jag har tagit upp ett litet titthål för att kolla hur det ser ut i detta outbyggda tomrum idag och det finns i stort sett ingenting. Gipsskivorna i badrumstaket sitter på synliga plåtreglar, en långsida och en kortsida består av dubbelgips på stålreglar och den sista lång- och kortsidan är av betong.

Mitt problem är hur jag ska fästa bärlinan på långsidan som består av stålreglar med dubbelgips. Hur kan man göra för att få det att hålla? Att sätta ner pelare rakt genom badrumstaket är av uppenbara skäl inte ett alternativ. Alla förslag är uppskattas!
 
En bild hur det ser ut vore bra :)
men balkar man bultar i väggarna och om det behövs en stolpe utanför badrummet eller som man fäller in i badrumsväggen (från utsidan)
 
En bild säger mer en tusen ord :)
Helst vill jag undvika lösningar med pelare.
När jag kollade runt på nätet såg jag att en gipsexpande 6D håller 70kg väggmonterat. Om man drar i säg 10 sådana i gipsväggen borde det alltså hålla 700kg, eller är jag fel ute? Lägg därtill att man drar några rejäla skruvar med passande plugg i betongväggen så borde man hålla en bra bit över ett ton. Är det såhär enkelt, eller är jag helt ute och cyklar?
Förvaringsloft_1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ytterhörnet kanske går att hänga i taket.
 
Det låter inte som en dum idé.
Annars kanske öppna upp väggen utifrån och lägga in lite träreglar där som stöd för loftet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.