L-Bror
Hejsan.
Jag testar i denna tråd. Hoppas den hamnar rätt.

Vi bor i ett radhus från 1975 i stockholmsregionen i två plan med en vind ovanpå.
Till vinden tar man sig via en liten, men isolerad, vindslucka.
Denna lucka skall nu bytas till en större och bättre med trevlig stege mm mm

Vinden är isolerat med någon sorts dammig isolermatta på c:a 35-40cm ovanpå innertaket, sen är det ca 160 cm utrymme, på högsta stället, upp till det oisolerade yttertaket.
Vindsutrymmet består av takstolar och balkar för innertaket.

Jag funderar nu på att bygga ett isolerat ”rum” där uppe.
Mest för att papper och sånt inte mår så himskans bra av den varierande miljön på det oisolerade utrymmet.

Luftspallt mot yttertak kommer lösas med Luftspaltskiva från Sundolitt eller liknande.
Sen isolering å sen smackar jag på nått skivmatrial på takstolarna som ”innertak”.
Lägsta höjden, längst ut, blir ca 60 – 70 cm då jag inte ser någon vits att isolera utrymmen jag inte kan använda.
Jag kommer alltså bygga en lodrät vägg när man kommer till höjden 70 cm, och isolera.

Men golvet..
Hur gör jag där?
Idag ligger det plankor ovanpå takstolarnas undre balk. Med 5 – 7 cm mellanrum.
Det är ca 7 cm ner till isoleringen från plankorna.
Luft är ju bra, men kan man lägga heltäckande golv blir ju krypandet på vinden betydligt enklare.

Är jag helt fel ute?
Ska jag tänka om på allt eller är jag på rätt väg?

//Lillebror
 
Om du bara isolerar en liten volym av vinden så innebär ju inte det att det blir bättre klimat där än på vinden i övrigt.

Ska du ha ett värmeelement i det lilla rummet, eller ska du ta bort bjälklagsisoleringen under det så att det värms upp av bostadsutrymmet?
 
L-Bror
tycker det låter som en bra ide`fyll upp med isolering så den hamnar i liv med takstolen och skivgolv över kanske regla lite tätare ,men det hade du väl tänkt på.utrymmet som du ska göra är ju guld värt,
 
L-Bror
Nu skulle man kanske byta till Isoler tråden. :confused:

Ska man ha plast mellan Isoleringen och Tak/vägg/golv i en sådan lösning.
Det känns som man ska ha det men jag ser så många varningar för fuktspärr på vindarna så jag måste fråga. :)
 
jag skulle välja bort plasten.men jag hatar plast.
jag använder den tynnsta tjärpappen, är som utvändiga vindtäten fast av material som andas mera.
ang fukt,fukten kommer ju till av att den varma och kalla luften möts.
regla upp vägg och klä med, beroende hur synligt det blir,asfaboard inte fin med funkar både som vindspärr+skyddar isoleringen. men som sagt
jag skulle välja bort plast.
 
L-Bror
yxet skrev:
regla upp vägg och klä med, beroende hur synligt det blir,asfaboard inte fin med funkar både som vindspärr+skyddar isoleringen
Så om man utgår från den platsen som är varm å skön (inne) skulle det bli
Skiva (plyfa eller liknande), asfaboard , isolering och sen är man ute på kallvinden.
Eller ska asfaboarden vara längst ut? :confused: :confused: :confused:
 
asfaboarden ytterst.
1 gips (om du vill spackla och måla/tapetsera)annars struntar du i det
2 plyfa
3 papp
4 isolering + reglarna ska du inte ha det så varmt så kan ju kanske 75/95 mm isolering duga.
5 asfaboard eller vindtät eller masonit beroende på hur påkostat du vill ha det.ytomhus gips kunde ju vara något me vad vet jag
 
L-Bror
Lysande. :)
Tack & Bock.

//Lillebror
 
lycka till !
 
L-Bror
Nu stötte man på patrull.
Det är en takstol ivägen.
Att man kan snickra (växla av?) bort det förstår jag, men måste jag ha någon som räknar på hållfasthet och liknande, eller går det att bygga runt det ändå?
Jag skickar upp lite bilder på den något röriga vinden.
På img_1720_wb.jpg så är det regeln längst ner och den till höger, närmast i bild, det handlar om.

//Lillebror
 
  • IMG_1720_WB.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1721_WB.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1723_WB.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1718_WB.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
är det takstolen som du måste kapa i?ser på ett kort att det ligger en 2"4"under en stol men det kanske är något annat?
 
L-Bror
Dessa två är det som ska väck. :)
Den nedre för att där behöver trappan vara och den övre för att man ska få plats å gå upp.

//Lillebror
 
  • Dessa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
den övr,kan du vinkla om från botten rakt upp kompensera genom en regel i övre kanten ang botten så är jag väldigt osäker vad jag kan se så hänger den i luften.om du måste ha bort den helt så borde du prata med en snickare som får kolla på den
 
  • Gilla
demert
  • Laddar…
L-Bror
Då river jag lite till så får man se vad som kommer fram. :)

Tack å Bock
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.