Imorgon kommer hantverkarna och ska montera upp ett förråd, 2,3x3.5
560032

Tanken just nu är att lägga syllpapp direkt mot plattsättningen och sedan lägga tryckimpregnerade reglar på detta, och sedan bygga förrådet ovanpå, utan det medföljande golvet och sedan använda plattorna som golv.

För att hålla nere förrådet kommer jag skruva ner det i plattorna med hjälp av åtta vinkeljärn placerade i hörn och mitt. Detta borde räcka för vinden tror jag, speciellt då vi inte har något som lyfter förrådet mer än takfoten.

Funkar detta bra? Eller ska jag köpa lite högre tryckimpregnerade syllar, kanske 95x95, sätta dessa på 6 st plintar och sedan bygga förrådet ovanpå dessa? Medföljer gör 70x45.

Eller ska jag kanske sätta ner två plintar på kortsidorna bara och sedan bygga med syllpapp/syllar? Det är lättare att lyfta bort de plattorna och sätta ner plintar.
 
Redigerat:
Beror på hur panelen går ned, den ska gå nedanför plattan så vatten inte kryper in under syllen, säkerställs detta så kan du göra som du vill ', gärna en papp mellan syll och betong
 
  • Gilla
Wier78
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Beror på hur panelen går ned, den ska gå nedanför plattan så vatten inte kryper in under syllen, säkerställs detta så kan du göra som du vill ', gärna en papp mellan syll och betong
Jag har måtten på syllarna som följer med, alternativt använder jag de som följer med. Detta borde säkerställa att panelen hamnar korrekt.
 
Jag kan berätta att vi grävde ut ett ca 16kvm meter stort hål med ca 4,5x3,5 och med 20cm dlup och i det hålet så grävde vi sedan hål för gjuta plintar med armeringsjärn. När vi sedan är klar med det så la vi syllpapp på gjutröret och byggde sedan på bottenplattan på friggebod på gjutröret
Uppmätt utgrävningsområde för friggebod med synliga plintgropar och armeringsjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy över ett utgrävt hål täckt med presenning förberett för gjutning av bottenplatta till friggebod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
Nybyggt träförråd under uppbyggnad med synliga reglar och plintar på en trädgårdstomt, byggmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blev tre stycken plintar, syllpapp, 70x70 reglar för grunden, brickor för att få förrådet i våg ovanpå reglarna. Blir nog bra!
 
  • Gilla
Happy75smile
  • Laddar…
Och grundat :) En nyligen grundmålad uthusbyggnad med öppet tak och en stege framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mr-Thom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.