Hej, tänkte kolla óm det är någon som har några bra tipps på hur stommen skall byggas, har aldrig byggt något sånt här förut.
Måtten på plattan är 8,4m lång och 3,8m bred.
Det skall byggas med pulpettak med betongpannor på. Jag tänkte använda 45x220 takbalkar som jag sätter på cc 1200. Spika råspånt, lägga takpapp. Vad skall man använda för dimensioner på ströläkt och bärläkt?
Stommen tänkte jag bygga i 45x95, vad skall det vara för cc avstånd mellan reglarna? Om jag vill ha en taklutning på minst 15 grader hur räknar jag ut hur mycket högre främmre väggen skall var jämfört med bakre?
Eller om det är någon som kan lägga upp nån länk till en bra sida som beskriver hur man skall göra, eller skriva en förklaring här.
Tacksam för svar :confused::confused::confused:
 
23x36 funkar som läkt.
Ska du isolera är cc60´för reglarna finfint.
 
tan15x3,8=0,268x3,8=1,02 meter.
De högre väggen av de två ska vara ca 1 meter högre än den lägre väggen. Enligt Benders så ska man ha minst 14 graders taklutning för tegel. så 15 grader är ett bra val.
Jag håller själv på med ett liknande förråd men valde sadeltak eftersom vi tycker det passar bättre mot närliggande garage. Vi provade oss fram genom att sätta upp brädor som väggar och olika taklutningar samt typer av tak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.