Hej jag är ny här så jag hoppas det här är rätt genre att göra inlägget i.

Jag har nyss köpt ett fritidshus som kommer bli vårat året runt hus (fortfarande registrerat som fritidshus) det ligger i ett gammalt sommarstuge område där fler och fler börjar rusta upp och göra till året runt. Ca 1.5 mil till närmsta (större) stad men 7 km till en mindre by. men på gården stod det en friggebod som hade en tillbyggd vedbod/förråd och båda var i skicket om man kliver in så går man igenom golvet.

Så jag slog upp ett 12 kvm stort förråd (isolerat golv, tak och väggar) i anslutning till det och tänker nu riva dom gamla delarna och fortsätta bygga en till del på 10 kvm i anslutning på det jag nyss byggt. Det nya kommer vara ett oisolerad ved förråd och förvaring för cyklar, gräsklippare etc.

Min fråga är då, behövs det bygglov, några speciella regler att hålla sig efter? Några tips och idéer?

Mvh mattias
 
Totte_S
Det är viktigt att veta om det ursprungliga förrådet verkligen var en friggebod eller om det finns ett bygglov för den. Är det en friggebod så kan man ju säga att du gör en ny. Då har du just nu för mycket friggebod eftersom d får bygga Max 15 m2. River du som planerat har du alltså 3 m2 kvar att bygga inom ramen för friggebod. Bygger du 10 till så har du 7 m2 svartbygge som du borde söka bygglov för innan du bygger.
Börja med att kolla så du säkert vet vad som gäller för just din fastighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.