Hej vänner!
Nu ska en inte så kunnig (men rätt så jäkla envis) person ge sig på att bygga ett förråd. Det första hindret som dykt upp är att bestämma regelverkets utformning och dimensioner. Jag försöker använda mig av Svenskt Trä och deras byggbeskrivningsguide men förstår inte vad de ogillar med mina valda mått. Kan någon förklara vad som menas med detta? Jag förstår inte ett ord av vad de säger i sitt felmeddelande.

De mått jag valt är
Bredd: 3000mm
Längd: 1200mm mellan varje stolpe (5 stolpar totalt på långsidorna)
Taklutning: 14 grader
C-avstånd tak: 1200mm
Takutsprång: 50mm
Höjd: 2700mm

Tusen tack på förhand!
 
  • 3D-modell av takkonstruktion med mått och trävirkesval, inkluderar varningar om överskriden deformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Vid dimensionering ska både deformationskrav och hållfasthetskrav uppfyllas.
Nyttjandegraden är måttet på hur hållfasthetskravet är uppfyllt.
Nyttjandegrad under (eller lika med) 100% är OK.
Hög nyttjandegrad (90-100%) innebär att materialet är väl utnyttjat, väldimensionerat.
76% nyttjandegrad är normalt då deformationskravet är dimensionerande.
0% innebär extrem överdimensionering, outnyttjat material, ekonomiskt vansinne.

Vet ej din snözon .
Är det pulpettak som gäller ?
Väljer jag C24 virke så får jag bra värden .
 
Redigerat:
Kan vara att du satt in höjden H i fel enhet.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vid dimensionering ska både deformationskrav och hållfasthetskrav uppfyllas.
Nyttjandegraden är måttet på hur hållfasthetskravet är uppfyllt.
Nyttjandegrad under (eller lika med) 100% är OK.
Hög nyttjandegrad (90-100%) innebär att materialet är väl utnyttjat, väldimensionerat.
76% nyttjandegrad är normalt då deformationskravet är dimensionerande.
0% innebär extrem överdimensionering, outnyttjat material, ekonomiskt vansinne.

Vet ej din snözon .
Är det pulpettak som gäller ?
Väljer jag C24 virke så får jag bra värden .
Tack för svar och förklaring! Precis, det är pulpettak och min snözon är 1,5. Behöver jag använda C24-virke tror du, eller skulle det kunna räcka med C14? Vad i konstruktionen är det som gör att Svenskt trä inte tycker att C14 skulle göra jobbet? Jag har fortfarande svårt att greppa vad det här betyder: ”2st tvärsnitt överskrider rekommenderat krav på relativ deformation (Max L/300).”
 
Tittar du i rullgardinen så ser du säkert även de tvärsnitt som inte fungerar. Men de tvärsnitt som du visar i figuren verkar fungera.
 
B bossespecial skrev:
Tittar du i rullgardinen så ser du säkert även de tvärsnitt som inte fungerar. Men de tvärsnitt som du visar i figuren verkar fungera.
Mycket bra, tack nu förstår jag vad som menas med de två tvärsnitten som inte fungerar. Men precis, de valda ser ju ut att fungera fint!
Och det här med mittpelare och sidopelare, det står att inget tvärsnitt klarar vald belastning och utformning. Det låter ju en smula dramatiskt. Menas det att min utformning inte är korrekt eller bara att jag inte behöver någon mittpelare och sidopelare (vad som nu menas med sidopelare)?
 
Jag tror nog att du bara inte satt in korrekta indata så kolla att enheterna på pelarlängderna är korrekta. Sidopelarna är säkerligen de i hörnen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.