Jag har två fönster till garage och tvättstuga som kommer förlora största delen av sin funktion (ljusinsläpp) när nytt trädgårdsförråd byggs på utsidan. Tänkte därför sätta för skivor (typ OSB eller plywood) på utsidan för skydd och passa på att isolera invändigt samt även på insidan sätta en träskiva, måla och snygga till lite.

Jag tänkte dock INTE plocka bort fönstren (lite lat och om man skulle ångra sig finns ju fönstret kvar) utan bara täcka dem alltså.

Är det bara att trycka dit isolering mot glasrutan på insidan och sen fästa skivorna i fönsterramen eller bör jag vidta någon annan åtgärd såsom att sätta en ångspärr eller liknande? Är det risk för kondens på någon sida är alltså min fråga?

Fönster till ett garage med synliga rör och verktyg bakom glaset, med en stege framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett garagefönster som vetter mot ett framtida förrådsbygge, synlig isolering och plywoodskivor förbereds för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför inte låta dom vara?
 
  • Gilla
larka742
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför inte låta dom vara?
Skulle gärna få några grader varmare i dessa utrymmen (fönster från 1961) och kunna utnyttja väggen bättre i förrådet med hyllor etc utan att riskera trasig ruta.
 
Blir nog svårt att få det snyggt med målad träskiva färg på putsad vägg, tejpa igen fönstret med bubbelplast bara om du är ute efter en snabb lösning.

Alternativt gör det ordentligt, ett fönster från 61 är väl inget att spara på, mura igen med lecablock eller glasblock om du ändå vill ha in dagsljus.
 
A ati skrev:
Blir nog svårt att få det snyggt med målad träskiva färg på putsad vägg, tejpa igen fönstret med bubbelplast bara om du är ute efter en snabb lösning.

Alternativt gör det ordentligt, ett fönster från 61 är väl inget att spara på, mura igen med lecablock eller glasblock om du ändå vill ha in dagsljus.
Bubbelplast är en intressant tanke. Isolering och ångspärr i ett typ. En snabb lösning är väl just vad jag vill få till. Att mura igen känns också lite för definitivt. Glasblock är inte aktuellt just pga att det inte kommer finnas nåt dagsljus i den kommande förrådsbyggnaden. På insidan kan det nog bli helt okej utseendemässigt. Det är som sagt garage och tvättstuga. På utsidan är det inte så noga, det är ju ett förråd för trädgårdsredskap.
 
  • Gilla
ati
  • Laddar…
P På Fritiden skrev:
Skulle gärna få några grader varmare i dessa utrymmen (fönster från 1961) och kunna utnyttja väggen bättre i förrådet med hyllor etc utan att riskera trasig ruta.
Du överskattar energibesparingen om du tätar fönstren. Speciellt om du bygger förråd utanför…
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Jag håller med föregående inlägg. Det kommer säkert kosta någon tusenlapp totalt i material, plus några timmars jobb om det ska bli hyfsat bra. Energibesparingen blir ytterst marginell.

Om det handlar om att få mer väggyta i rummet så skulle jag bara sätta upp en OSB+gips (eller liknande) i hålet.
 
  • Gilla
På Fritiden
  • Laddar…
Det blir rätt svalt i tvättstugan på vintrarna, ner mot 10 grader bara. Beror på alldeles för klen radiator och det oisolerade betonggolvet. Så all förbättring är välkommen. Men jag hör vad ni säger

Själva ursprungsfrågan i inlägget då? Dvs, risk för kondens och fuktproblem i fönstret om man täcker det. Nån som har koll på det och vilka åtgärder som krävs/rekommenderas?
 
  • Gilla
Pasjostrom
  • Laddar…
Några allmänna rekommendationer kring att tillfälligt isolera och täcka för ett fönster tror jag inte att du hittar. Men det som brukar sägas om väggar är att man bör ha en ångspärr på den varma sidan. Vidare skall man inte ha dubbla ångspärrar. Detta blir svårt att uppfylla om du sätter isolering innanför fönstret. Glaset är ju tätt och det sitter utanför isoleringen du tänkt sätta dit. Det finns en risk att det blir fuktigt i tvättstugan och att fukt som läcker förbi isoleringen kondenserar på glaset. Kanske fungerar det ändå för att fönstret är litet och otätt. Och kanske blir det fuktigt så att isoleringen möglar.
 
  • Gilla
SimonThn och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Några allmänna rekommendationer kring att tillfälligt isolera och täcka för ett fönster tror jag inte att du hittar. Men det som brukar sägas om väggar är att man bör ha en ångspärr på den varma sidan. Vidare skall man inte ha dubbla ångspärrar. Detta blir svårt att uppfylla om du sätter isolering innanför fönstret. Glaset är ju tätt och det sitter utanför isoleringen du tänkt sätta dit. Det finns en risk att det blir fuktigt i tvättstugan och att fukt som läcker förbi isoleringen kondenserar på glaset. Kanske fungerar det ändå för att fönstret är litet och otätt. Och kanske blir det fuktigt så att isoleringen möglar.
Hmmm.. glasrutan blir som en fuktspärr i sig ja. Det tänkte jag inte på.

Möglar isolering (stenull/glasull)? Tänkte mest att det är fönstret med karm osv som tar skada.
 
Jag tror också att man inte skall överskatta nyttan med små provisoriska åtgärder. Men om du tar ut fönstret och låter karmen sitta kvar samt sätter skiva både in och utvändigt med isolering i mitten så kan du lätt återställa det och du slipper det eventuella problemet med kondens på glaset. Det viktigaste då är att absolut inte få några springor på insidan. Det får aldrig kunna blåsa in genom lapparna. Drag förstör vilken isolering som helst.

Angående mögel i isolering vet jag inte precis vad som möglar. Men tar man ner isolering som suttit fuktigt är det ibland mögel i den.
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Totte_S
Man bör ha i tur och ordning utifrån:
Yttre Väggbeklädnad - luftspalt - vindtätt skikt - isolering - ev. fuktspärr - inre väggbeklädnad.
Fuktspärr är inte så relevant om den inte är obruten över hela väggytan.
Ju längre ut isoleringen hamnar desto längre ut hamnar daggpunkten, dvs där fukten kondenserar. Det kan vara vettigt att hålla fönsterkarmen på varma sidan om du bygger in den.
 
  • Gilla
På Fritiden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.