God kväll



Satt å kolla på tv nu, å fick se Ernst på TV4, å jag fastan direkt för hans bygge med att glasa in furstekvisten,

Så nu ska jag söka av blocket å leta efter gamla fönster, antigen 1 eller 2 glas,

Men fundera lite på hur man ska gå till väga?
Min tanke är att regla på en höjd man tycker passar, en som går hela vägen mellan väggen å stolpe, å sedan regla från betongen å upp för att hjälpa till, sedan ställa fönstret där på, å sedan Likannde på ovan sidan. Tanken är att lägga klinkers där ute sen, å hitta dubbel dörrar för en bra peng, å försöka måtta in de. Med fönster på vardera sida.
Men är ju inte någon värme där, ska man isolera lite? Så det inte blåser rätt igenom hela tiden på tex vintern,


Ja all tips uppskattas


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gjorde en liten skiss....

Tanken är att använda 45x145 reglar,

Tänker mig 2st fönster på "långsidan" som är Max 600mm,

Men hur ska man göra sen...
Tanken är att slå på vanlig brädfodring på utsidan, sen sen kommer ju regel, men vet jag inte isolering, luftspalt?


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
är det inte någon som kan komma lite bra tips?:)

hur man ska bygga
 
C
Några spontana tankar...
- Hur vill du utnyttja utrymmet? Skall det bli en förlängning av hallen eller en förstuga? I det senare fallet om du inte skall värma upp utrymmet tycker jag inte heller att du behöver fundera så mycket på att se till att det är välisolerat.
- Om du skall ha en yttre ytterdörr behöver du naturligtvis några rejäla reglar att fästa karmen i som saknas på din ritning. Likaså blir det nog knasigt med trappan som den är utformad nu, du kommer att behöva backa nedför trappan när du öppnar dörren vilket kommer att bli knepigt då trappan är relativt hög och brant. Särskilt för den som är kortväxt. Du behöver nog en plan yta av lämplig storlek framför dörren.
 
tack så mycket, för det svar, tanken slog mig att isolera, och lägga el slinga, å sedan flytspackla upp på, för att kunna lägga klinkers på.-

ne mer reglar ska det vara på ritingen, där är bara för att få en liten bild av hur jag har tänkt, tanken är att sätta 2st fönster på långsidan, så det måste bli mer reglar, har tänkt att bygga med 145X45 för konstruktionen
 
cpalm skrev:
Några spontana tankar...
- Hur vill du utnyttja utrymmet? Skall det bli en förlängning av hallen eller en förstuga? I det senare fallet om du inte skall värma upp utrymmet tycker jag inte heller att du behöver fundera så mycket på att se till att det är välisolerat.
- Om du skall ha en yttre ytterdörr behöver du naturligtvis några rejäla reglar att fästa karmen i som saknas på din ritning. Likaså blir det nog knasigt med trappan som den är utformad nu, du kommer att behöva backa nedför trappan när du öppnar dörren vilket kommer att bli knepigt då trappan är relativt hög och brant. Särskilt för den som är kortväxt. Du behöver nog en plan yta av lämplig storlek framför dörren.

har modifierat ritingen lite nu, har ritat in längre reglar för att kunna skruva dörren i,

men vet inte riktigt hur jag sak använda utrymmet när det är klar,
gick i tanken att ev lägga ner en el slinga, å sedan flytspacka för att kunna få lite värme, det känns som det kan se väldigt trist ut på vintern då det blir kallt, å ev frost på rutorna. å specielt om jag ska köpa beg gammla fönster som kanske inte är så bra isolerings förmånga i.

hur mycket bygger en el sling,?

en liten annan tanke och, om man får tag i fönster så är nästan alla utan karmar, kan man lösa det på något snyggt sätt, så det ser bra ut, om man nu inte har karm.

EDIT: ang trappen, så antigen kan man gjuta en klack på första steget, för att få en större plan yta att gå på, eller så byger jag en helt ny trapp i trä, och bygger in den gamla.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mina skills är begränsade som ni ser:) men reglar är 145x95 å tanken är att sätta fönster där det är tom rum,
Nedan för är taken att ha panel på utsidan, å pärlspont på insidan.

Men behöver ren hjälp nu alla duktiga här inne, om jag ens ska lyckas slut föra ett sånt är bygge.
Ska man satsa på isolerat eller inte? För/nackdelar
 
C
Eftersom du har planer på att värma upp utrymmet skall du givetvis isolera, men du måste också tänka på värmeförlusten i den förhållandevis stora glasytan och otätheter i dörr och fönster, och eftersom du funderar på golvvärme, även värmeförlusten nedåt. Annars kan det nog bli relativt dyrt i drift. Idealet är nog om du kan bygga med innerbågar. En gammal dubbeldörr kan dock vara svår att få särskilt tät.

Eftersom du inte funderat så mycket på användningen verkar det som att du i första hand är ute efter det yttre rent estetiska intrycket snarare än funktionen. Tror du bör fundera en del på funktion också. Är det rent skådebröd är det kanske inte värt att värma upp, och då blir det ett betydligt enklare projekt. Vår förstuga tenderar att bli belamrad av skor och stövlar, regnkläder och diverse prylar som är på väg ut eller in så det kanske man också skall tänka på. Tänk också på att ljusinsläppet till hallen förmodligen kommer att bli mycket sämre.

Min personliga favorit är där förstugan är en förlängning av hallen, dvs helt öppet mellan hall och förstuga. Grymt ljusinsläpp och mer optimalt ur en funktionell synvinkel enligt min åsikt. Men också ett otroligt mycket större projekt förstås.
 
  • Gilla
berne88
  • Laddar…
jag har funderarat lite, och jag ska inte isolera eller, värma upp utrymmet, i all fall inte nu i dagsläget.
Det får bli senare.

Så tanken är väl då bara att hitta fönster som inte är det lättaste, kommer sätta vindpapp i all fall, skönt om det inte blåser storm rätt igenom:)

så det får bli budget till en börja, det svåra är som sakt att hitta fönster som har bra mått å passar
 
jag har nu pratat med en kille, som tillverkar fönster, så det kommer bli englas fönster med spröjs,

det jag måste göra nu är att bestämma höjd på fönstren, och om jag ska sätta ett stort fönster på långsidorna eller 2st...

sen skulle jag behöva ha en liten åsikt om hur man ska ha spröjsen,

på alla min fönster idag så har jag 6st rutor upp till,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.