Halloj,
Har börjat lägga över mycket av min musik på hårddisk. Nu har jag börjat tröttna på att behöva starta båda datorerna när jag vill lyssna (laptopen vid stereon samt kontorsdatorn).

Vad har forumet för ideer om filserver? Jag vet att det har diskuterats diverse burkar (var själv väldigt nära att köpa NSLUn som diskuterades för ett år sen på forumet) men är det bästa lösningen?

Om man vill bygga en egen filserver, vad skall man satsa på då?
Har förstått att det inte behöver bli så dyrt men man vill ju ha något som är strömsnålt om det skall stå på hela tiden.

/Gojan
 
Jag skulle oxå rösta för NAS såvitt du inte gillar att "skruva"
 
Populärt i min omedelbara bekantskapskrets är att installera en pensionerad dator med valfri Linux-distro och parkera den någonstans ljudmässigt avskilt och inte allt för uselt kylt, utan monitor eller tangentbord. Nuförtiden när Win XP tillåter remote-anslutningar så går det säkert bra med windows också (iaf för att dela filer).

"Hur gammal dator då", tänker du naturligtvis nu? En P3-600 orkar med att mata ett 100Mb-nät med Samba (windows fildelningsprotokoll emulerat i Linux), men inte mer.

En billig UPS är att rekommendera också.

 
Jag tolkar också trådskaparen som om han inte vill/kan skruva med hårdvara/linux.

Det är inte helt enkelt för den oinsatte, även om jag själv som jobbar i den branschen skulle sätta upp en server för att det är "kul".

För den som inte jobbar med detta rekomenderar jag att man satsar på en färdig nas-lösning.

/Jonas
 
Jag kör med en beggad laptop som filserver, den drar nästan ingen ström så den e billig i drift.dock bara 60GB HDD,

En sak man skall tänka på är backuplösningen om det man lagrar är viktigt, har man ingen backup är allt borta om hårddisken pajjar, speglade diskar eller backupp till CD/DVD eller annan dator rekomenderas varmt

Annars kan man bygga en HTPC som du kan ha som dvdrecorder, med tv koppling och kopplad till stereon, kort sagt en multimediamaskin som kan spela musik, film och lagra filer, det e ett av de framtida projekten, det finns ju snygga lådor som platsar vid tv-grejjerna

/m
 
Om du använder andra datorer som uppspelare (och inte för många) , så hade jag också köpt en nätverksansluten HD. Billigt, enkelt och riktigt strömsnålt.

NSLU2 har jag själv använt, men då det idag finns liknande lösningar med både disk och nätverksdelen i ett, så hade jag valt en sådan.

Se bara till att den använder ett standard protokoll som SMB och inte någon egen variant. Dessa kräver en extra drivrutin på uppspelaren och det känns helt meningslöst.

Skall du dock använda annan hårdvara som uppspelare (Rokku SOundbridge, Pinnacle showcenter etc.) så får man göra det lite mer avancerat.
 
Gäller det att spela upp musik i första hand kan jag verkligen rekommendera http://www.slimdevices.com/. Har ägt en i 4 månader nu och jag är mycket nöjd - det var länge sedan jag lyssnade på musik så mycket.

connectiondiagram.gif

Datorn står på övervåningen och Squeezeboxen står bredvid stereon i vardagsrummet där nere. Kommunicerar med datorn via kabel eller trådlöst (802.11g). Jag kör med kabel och det har fungerat felfritt (hittills, peppar peppar ta i trä... ;))

Ett NAS-alternativ som har diskuterats i deras forum är ReadyNAS (http://www.infrant.com/products_ReadyNAS_NV.htm).
 
Någon här som vet om det finns någon variant av multiroom-anläggning som man kan styra på liknande sätt som Squeezeboxen, eller helst via ett gränssnitt på en lcd.

/Jonas
 
Jonas_H skrev:
Någon här som vet om det finns någon variant av multiroom-anläggning som man kan styra på liknande sätt som Squeezeboxen, eller helst via ett gränssnitt på en lcd.

/Jonas
Har man flera Squeezeboxar i olika rum så kan man synka dom.
Synchronize music to more rooms—Broadcast the same music or independent streams to 2, 10 or even 20 rooms by adding Squeezebox players to stereos in each location.

Istället för den vanliga (enkla) fjärrkontrollen som följer med så kan man använda någon av dessa (se till höger på sidan) http://www.slimdevices.com/pi_remotes.html. En annan som jag har sett omnämnd i forumet flera gånger är Nokia 770 http://europe.nokia.com/nokia/0,1522,,00.html?orig=/770 - finns på min vill ha lista ;D

(Alla giller tydligen inte Nokia 770 http://reviews.cnet.com/Nokia_770_Internet_Tablet/4505-3127_7-31396042.html?tag=txt)
 
Ahhh, härligt med så många svar.

Jag har funderat på en NAS. Samtidigt skulle det vara kul att bygga något eget (kanske med hjälp av gamla grejer). Problemet med att bara ta min gamla hempc tyckte jag var detta med strömsnålheten. Den drar ju rätt mycket om den skall stå på hela tiden men det kanske inte är något problem om den inte har skärm.

Jag går och suktar lite men har inte bestämmt mig vad jag skall göra.

/Gojan
 
En vanlig pc drar normalt mellan 50 och 200watt.

Har du elvärme så gör det ingenting då värme som värme för uppvärmingen av huset. Har du nått annat så får du fundera på om du tycker att det är värt det.

Vill du köra datorbaserat så är det rätt enkelt och ger störst flexibilitet
 
Såg ju välidgt trevlig ut men 10.000:- utan hårdiskar kanske var i saftigaste laget.

Ni andra som har byggt egna dedikerade filservrar hemma. Vad har ni använt?

/Gojan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.