Hej, har kommit över en gammal nedmonterad kakelugn gratis. Tänkte sätta in en ny kamin på övervåningen i huset och funderar nu på om det är möjligt att bygga en kamin med kakelugnsskal.

Jag har läst andra inlägg och förstår att många är emot att sätta in kassetter i kakelugnar, det är inte vad jag är ute efter att höra. Kunde jag skulle jag byggt upp den efter konstens alla regler som en riktigt kakelugn, men platsen där jag ska placera den klarar inte vikten av en riktigt kakelugn. Jag är inte heller ute efter hög verkningsgrad utan den ska bara användas till mysbrasor då och då. Jag har kommit över kaminen gratis, de skulle ha slängt den annars, och det är mer bara en kul grej och blir förhoppningsvis snyggare än en vanlig kamin.

Det jag undrar över är helt enkelt bara om det på något sätt går att montera upp kakelugnsplattorna utan tegel, bara sätta upp dem som ett skal runt en vanlig enkel kamin med plåtskorsten. Kan man använda något lättare material än tegel att bygga upp en ram av och fästa plattorna mot?

Kan inte hitta någon info på nätet om detta så jag antar att det inte är möjligt att göra så här, men tänkte ställa frågan iaf.
 
Självklart går det. Du måste dock mura med någonting på insidan för det kommer aldrig stå kvar annars. Lättbetong väger ju inte speciellt mycket (500 kg/m3) och är ganska lätt att forma.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Claes Sörmland
Hm, vill jag uppmuntra till dettta? :confused:

Ja, det borde gå att mura med lättbetong, leca eller liknande istället för tegel.

Själva kaklen fylls traditionellt med tegel. Detta kan ju bytas ut mot ett lättare material som lättbetongblock eller leca som sågas till rätt storlek. Sen kan kaklen sammanfogas traditionellt med lerbruk (så kan de röra sig när det blir varmt utan att spricka och dessutom räddas för eftervärlden när nästa ägare inte vill ha fuskkakelugnen).

Den bakre väggen som traditionellt byggs av tegel byggs av lättbetongblock/lecablock men inte massiv utan med rejäla lufthål längst ned. Kakelugnen blir som ett tomt skal där en minimal braskamin kanske kan klämmas in. Lämnas kakelugnen öppen uppåt (inget spjälltak) och dessutom med luftintag på baksidan så kan varm luft cirkulera.

Kaklen gillar inte intensiv hetta så de måste skyddas mot stark strålningsvärne från kaminen (om den inte redan är skärmad).
 
  • Gilla
daysconfused
  • Laddar…
Tyvärr tror jag inte det kommer att fungera! :thumbdown:
Att montera upp en kakelugn som inte skall eldas i, är inga problem. Skall den däremot dölja en fungerande braskamin, kan det bli problem att få det godkänt av sotaren. Därför skulle jag först kontakta den sotare som skall godkänna konstruktionen.
 
Hej, tack så mycket för de bra svaren! Jag är själv lite emot detta med fejk kakelugn ska jag erkänna, men för tillfället bor vi i en modern kåk där en kakelugn egentligen inte ska vara. Dessutom skulle dem slänga kakelugnen så jag tänkte att det här i alla fall är ett bättre öde än tippen....kanske.

Jag har nu gjort rent nästan alla plattor från tegel och bruk och ska prova att lägga ut ugnen billigt på blocket. Får jag inget napp där innan hösten kanske jag provar mig på det här om jag inte hittar någon snygg kamin som passar på platsen.
 
M
Är kakelplattorna märkta med sina specifika positioner? Är den komplett och alla kakel hela? Är svaren Ja och Ja så kan den vara värd en del flis. Bättre att den blir uppsatt någon annanstans som riktig kakelugn tycker jag. Varför inte ställa upp den kaminen du fick (eller hur var det nu, fick du en kamin eller en kakelugn eller både och?) och köra på det. Enkelt och funktionelt och antagligen färre problem i framtiden.

Men nu ska inte jag komma här och säga vad du ska göra med ditt liv, det är bara vad jag tycker...
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Problemet med din idé är inte så mycket hur kakelugnsskalet ska sättas ihop som hur kaminen på insidan ska installeras. Troligen är den inte gjord för att byggas in om det inte är någon typ av insats avsedd för modifiering av kakelugn eller öppen spis. Bygger du in en kamin som är avsedd att stå fritt så är risken för olämpligt höga temperaturer inne i eldstaden eller rökgången mycket stor. Det leder i bästa fall bara till att du eldar sönder kaminens roster m.m., men i värsta fall till värmespridning som i sin tur leder till brand.

Följ instruktionsboken när eldstäder och skorstenar installeras så blir det så säkert det kan bli och du får inga problem med sotaren heller.
 
Väggen den ska stå mot är ju en murstock med en kanal som inte används så tanken var att ha en kassett inuti kakelugnen och sedan låta rökgången från kasetten gå direkt in i murstocken och vidare upp genom murstocken. Men, jag tror jag överger den här idén helt och hållet och köper en kamin istället.
 
Redigerat:
Kakelplattorna är inte märkta men jag har flera detaljerade bilder på hur ugnen såg ut uppsatt och jag ska nog kunna pussla ihop det och sedan märka upp. Kakelugnen är komplett och hel. Nej, jag har inte fått någon kamin, råkade skriva kamin istället för kakelugn på ett ställe.
 
Ok, trodde du hade en befintlig braskamin också som du tänkt att mura in i kakelugnsskalet. Men har du inte kaminen ännu så är det väll inte något stort problem. Bara att skaffa en som är gjord för att byggas in då.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Jag har sett en artikel här om hur man gör för att bygga in en kamin, men jag kan inte hitta den, och jag fick för mig att det var så du tänkte göra?
 
kakelugnmedkassett.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
på bilden är det en energikassett där värmen i stort endast kommer ut genom utsläppen strax ovan glasluckan. En vanlig kassett, typ Jötul.Dovre Keddy mm avger mestadelen av värmen innanför kakelskalet och därför bör en öppning/galler finnas en bit ovanför kassetten där varmluften tar sig ut
 
  • Gilla
raggartejpen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.