Jag är i samma situation som många andra. Vill kunna förvara färg mm som är känsligt, frostfritt, inför nästa vinter.

Har ett oisolerat förråd idag som jag delvis tänkte isolera inifrån och behöver input.

Vanligt reglat förråd med 2x4 reglar. Kommer lägga om taket så strunta i att det är lite fukt på bilden. Vill slippa riva väggarna om möjligt.

Tänkte att lägga vindpapp på råsponten, därefter 10 cm cellplast, ångspärr och slutligen OSB. Detta i väggar, tak och golv. Dörren byggs på samma sätt med utvändigt Z.

Sedan lägger jag värmekabel i slinga i utrymmet, ev kompletterat med frostvakt.

Nu till min fråga: måste jag ha luftspalt 2,5 cm mellan vindpapp och cellplast eller kan jag göra som beskrivet ovan?

Om jag ’måste’ får jag väl lägga läkt mot vindpappen och så läkt på reglarna så att cellplasten får plats.

Era funderingar och tips?

Tre par gamla skidor lutar mot en trävägg i ett mörkt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det blir nog dyrt att hålla det varmt för lite färg, jag använder linoljefärg som tål kallföråd och förvarar hellre trälimmet och målarfogen inne i rumsvärmen under diskbänken, tomburkar och sån sortering klarar sig fint i kalla bodar eller i bilens bagage.
 
Om det inte är för mycket grejer du ska förvara kanske det skulle kunna funka att bygga en liten isolerad låda med frostvakt istället? Eller som någon här på forumet hade gjort, köpt ett gammalt kylskåp och en glödlampa i, eller frostvakt.

Jag kanske tänker fel men cellplast är vad jag vet förhållandevis tätt, så skulle den ligga an panelen, även med vindpapp mellan, så har nog panelen svårare att torka ut och finns det nog risk för mögel över tid.
 
  • Gilla
Saelen
  • Laddar…
E EliasF skrev:
Om det inte är för mycket grejer du ska förvara kanske det skulle kunna funka att bygga en liten isolerad låda med frostvakt istället? Eller som någon här på forumet hade gjort, köpt ett gammalt kylskåp och en glödlampa i, eller frostvakt.

Jag kanske tänker fel men cellplast är vad jag vet förhållandevis tätt, så skulle den ligga an panelen, även med vindpapp mellan, så har nog panelen svårare att torka ut och finns det nog risk för mögel över tid.
Hmm, så om jag går vidare och bygger så är en luftspalt att föredra mellan panel/vindpapp och cellplast om jag uppfattar det rätt. Inte för isoleringen men för att panelen ska kunna torka ut ifall det kommer in fukt?
 
Hej
Försök få tag på en en trasig frys av hyfsad ny modell och sätt en frostvakt i den så har du ett hyfsat isolerat förvaringsskåp för färg. Färdiga hyllor dessutom. Den lösningen kör vi i stugan i vårt oisolerade förråd. Funkar mycket bra.
/LOB
 
  • Gilla
HeyJon och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.