Hej!

Ska bygga en liknande säng som på bilden till min dotter. Men har en fundering hur man ska göra räcket tillräckligt stabilt för att klara en 4åring. Räcket på bilden ser väldigt nätt ut men frågan om det går att få det stabilt. Hur skulle ni konstruera det för att få det så stabilt som möjligt?
 
  • Elevated child's bed with white railing built over white drawers, with a decorative swan, in a cozy room.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ska det fästas? Räcket i sig tror jag håller gott och väl
 
  • Gilla
JF.
  • Laddar…
Unikt namn
Regel upp i taket, sen i väggen.
Inredning av barnrum med spjälsäng, byrå och taklampa, markerade linjer visar reglar i tak och vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JF.
  • Laddar…
P pjkw skrev:
Hur ska det fästas? Räcket i sig tror jag håller gott och väl
Det är det som är frågan 🙂
 
Lämpliga dimensioner till räcket, förslag någon?
 
J JF. skrev:
Lämpliga dimensioner till räcket, förslag någon?
Moelven har planhyvlad furu 27x27mm, det borde vara tillräckligt.
 
  • Gilla
JF.
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Moelven har planhyvlad furu 27x27mm, det borde vara tillräckligt.
Överliggare i samma dimension eller en bredare?
 
J JF. skrev:
Överliggare i samma dimension eller en bredare?
På bilden ser det väl ut att vara samma dimension?

Det går givetvis att ha överliggaren i 33x33mm om man så önskar.
 
  • Gilla
JF.
  • Laddar…
J JF. skrev:
Lämpliga dimensioner till räcket, förslag någon?
En 4 åring ? då blir det att få ett staket som är nog 1 meter högt, dom klättrar över lätt. tycker du ska glömma det med staket och sänka sängen, så den är ca 20 cm över golvet. Med ett staket som syns på bilden så blir fallhöjden nära 1 meter och inte bra. det som visas är för max en halv åring- sen är det upphöjt med diverse under madrassen för att komma åt barnet lätt.
Kanke missuppfattar din tanke ( och bild ) och det är lägre på den säng du har, men ungar kan kättra.
 
Jag hade våningssäng när jag var 5-6 år. Har inget minne av att jag ramlade ner någon gång?
 
  • Gilla
JF.
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
En 4 åring ? då blir det att få ett staket som är nog 1 meter högt, dom klättrar över lätt. tycker du ska glömma det med staket och sänka sängen, så den är ca 20 cm över golvet. Med ett staket som syns på bilden så blir fallhöjden nära 1 meter och inte bra. det som visas är för max en halv åring- sen är det upphöjt med diverse under madrassen för att komma åt barnet lätt.
Kanke missuppfattar din tanke ( och bild ) och det är lägre på den säng du har, men ungar kan kättra.
Visst kan det hända olyckor, men hon är inte typen som klättrar. Men jag förstår din synpunkt.
 
F fribygg skrev:
På bilden ser det väl ut att vara samma dimension?

Det går givetvis att ha överliggaren i 33x33mm om man så önskar.
Jo precis men tänkte om man kan få det bättre, det på bilden var mer för inspiration.
 
J JF. skrev:
Jo precis men tänkte om man kan få det bättre, det på bilden var mer för inspiration.
Bättre som i smäckrare,kraftigare eller snyggare?
 
F fribygg skrev:
Bättre som i smäckrare,kraftigare eller snyggare?
Funktionen är det viktigaste, att barnet inte rullar ut.
Sen hade det gärna fått vara snyggare såklart :)
 
Är rummet så litet att sängen måste stå på nått annat för att rymmas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.