Hej

Har mest bara läst och spånat här och hoppas att jag lägger denna tråden i sätt forumsdel. Moderator får gärna hjälpa mig att flytta den till rätt ställe om den ligger fel. Tack.


Jag hade tänkt bygga ett stabilt skåp av 45x45 reglar samt OSB3 skivor på sidorna. OSB för att det skall tåla fukt utan att måla. Enkelt och billigt är ordet :)
Skåpet behöver ha måtten ca H: 700mm B: 700mm D: 400mm. Måtten är bara ungefärliga.

Det som jag har mest bekymmer med är luckan eller luckorna. Max 2st. Dessa skall även kunna låsas på ett bra sätt men gärna till låg kostnad :)
Inga problem med att tex ha ett metallstag som antingen går lodrätt eller vågrätt och låser fast luckan/luckorna. Huvudsaken är att det är ett ganska säkert låssätt :)
Skåpet kommer med fördel stå på några ben senare och troligen skruvas fast i en plåtvägg.

Har ni några bra lösningar på en eller två luckor till ett sådant skåp med bra låsning?

Tack på förhand för att tips och idéer.
 
Skall det tåla fukt så är väl inte OSB det första jag tänker på. Formplywood är nog ett bättre val.

Kan du tänka dig att låsa med hänglås så finns det ju ganska många typer av överfallslås, t.ex.:
http://biltema.se/sv/Bat/Monteringsdetaljer/Ovrigt/Excenterlas-med-lasring-25399/
http://biltema.se/sv/Bat/Monteringsdetaljer/Ovrigt/Hanglasoverfall-255003/
http://biltema.se/sv/Bat/Monteringsdetaljer/Ovrigt/Lasoverfall-med-las-25321/

Jag länkade till Biltema för att det var enklast men det finns ju en uppsjö med varianter på dessa. De går att hitta lite varstans men skall det tåla utemiljö så är det kanske lika bra att satsa på rostfritt. Lättast hittar man kanske sådana hos butiker som säljer båttillbehör men det finns nog i de flesta byggvaruhus också.
 
Tack för svaret och tack för tipset med formplyfa istället.

Ursäkta sent svar från min sida.

Jag kan tänka mig att låsa med vad som helst och nästan hur som helst, bara kostanden inte skenar iväg. Hade nästan tankarna på en stor regel som man hänger framför på något vis med starka hänglås.

Det behöver inte tåla vatten å fukt i den stora benämningen men iaf fuktig miljö då skåpet är tänkt att stå/hänga i garaget som håller ca +6 grader.

Med sådana lås du länkar till så går det relativt lätt att knäcka upp fästet som skruvarna sitter i eller snabbt skruva ut den å komma in i skåpet?
Om skåpet nu blir ca 700mm högt och 700mm bredd och man bara gör en lucka så blir det relativt lätt att komma emellan med tex tunnare kofot å bända upp snabbt?

Varför jag är jobbig är pga att jag har nyligen blivit bestulen på mycket verktyg och har egentligen inte så många andra förvaringsställen. Inbrottsäkert behöver det inte vara men vore grymt bra om man gjorde det lite jobbigare för dem då allt måste gå snabbt hela tiden.

Troligen vill jag nog bara ha en lucka som man bara trycker in. (Luckan har typ reglar på baksidan och gör att det blir typ formanpassat . Men då luckan blir rätt stor så kan jag tänka mig att den flexar i alla kanterna vilket gör att det kanske går att bända upp lätt?

Eller har ni några bra tips på att bygga en bra lucka? :)
 
Ett alternativ, om det ska vara till verktyg, är att göra två skåpshalvor. Den ena fästes i väggen och den andra hängs på gångjärn i den första. På så sätt blir ju även "luckan" stabil och det är lätt att sätta två eller flera beslag för hänglås. Dessa brukar vara konstruerade så att skruvarna är dolda i låst läge.
 
Om du är rädd att det är för lätt att öppna genom att knäcka ett lås kall du kanske inte använda plyfa eller osb, jag menar räcker med ett par välriktade yxhugg, så får man ut grejorna iallafall.
 
Hittade både låsbar plåtskåp och arkivskåp på blocket för mellan 300-1000 spänn på blocket. Själv skulle jag föredra arkivskåpen. Stora fina lådor att lägga verktygen i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.