Det är ju inte så mycket mer än två radialfläktar och
ett vvx paket med ett gäng tunna aluminiumplåtar i en motströms ftx-låda. Samt lite varvtalsstyrning och påsfilter förståss.

Hur svårt kan det va? ;)
 
Kul idé! Jag köpte ett litet häfte av Clas Ohlson som hette "Bygg din egen värmeväxlare" (det var säkert femton år sedan, han säljer den inte längre). Där gjorde de precis som du beskriver det, fläktarna togs från oljebrännare. Dessvärre hittar jag inte boken nu, varken i bokhyllan eller cyberrymden. Kanske någon annan vet var den finns att få tag i.

Clas sålde även "Bygg din egen värmepump", en beskrivning av hur man bygger en billig luft/vatten-vp av begagnade kylgrejer.

Lycka till!
 
Knepigaste biten är nog ifall du skall bygga en roterande värmeväxlare..
 
Försök få tag på en skrotad frånluftsvärmepump som även värmer tilluften. Då har du två fläktar med trafo för styrning av varvtal.

/m
 
Såg en bok på bibblan i höstas som handlade om hur man byggde en motströms värmeväxlare. Och nej, jag kommer inte ihåg titeln eller författare. Såg ut att vara lite äldre så antagligen finns den inte i handeln men ditt bibliotek kan säkert låna hem ett ex. De flesta bibliotek har sökmotorer som nås via nätet och som kan söka över hela landet.
 
Har försökt finna fläktar (inkl fläkthus) med B-hjul utan att lyckas.
Sådana som sitter i Heru 75 eller Temovex 250.
Tips emottages tacksamt.
 
Finner inte vad jag söker. För att jag kanske inte riktigt vet vad jag letar efter..
Frågade ostbergs om ett par fläktar rill Herun, men de vill bara sälja utbytesgrejor (motor och fläkthjul) utan kåpan till fläktarna.
 
Två st vanliga kanalfläktar borde väl kunna funka.

/m
 
Tack tack. Letar vidare...

Någon som har en hum om hur många m2 aluminumplåt det brukar vara i motströmsväxlarna?
 
har ni byggt någe växlare????
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.