Hej! Jag bor i ett relativt nyproducerat hus (5 år). Nu har jag hittat hit igen och blir sugen på att bygga ett nytt hus. Jag har en del saker som jag skulle vilja göra på ett annorlunda sätt. Är det ngn mer som har bygg fler hus? Vad är er uppfattning om att bygga fler hus?

När vi byggde det huset vi bor i nu tänkte vi mycket på kostnaderna. Nästa hus skulle jag mer vilja överlåta arbetet till de som kan göra jobbet på ett bra och snyggt sätt, mer att bara flytta in. Kanske mer kapital att röra mig med.

/// Micke
 
Hej,

Vi är inne på vårt tredje hus på 2 år. Det beror mycket på tillfälligheter och att det blivit lite av ett intresse. Men nu är det sista på mycket länge då vi har lagt ner alldeles för mycket tid på detta.

Första huset hanlade också mycket om att hålla igen ekonomiskt. Vi köpte ett prefabhus från Eksjöhus billigare egna hem serie. Då vår snickare var så kompetent och att vi av en tillfällighet fick en tomt mer centralt gjorde att vi kände att vi vill bygga igen och bygga lite roligare. Vi ritade själva ett enplanshus som vi nu bott i ett år och som vi är mycket nöjda med. Av någon outgrundlig anledning tjatade vi till oss en tny omt från Skanska som håller i området som vi bor i. Söderläge och lite större sen var det bara att köra igen...

Jag tror att många som bygger hus känner att de kan tänka sig att bygga igen. De känner att de vill ha det annorlunda, större, mindre eller vad som helst. På denna resa har man lärt sig hur mycket som helst, så man har mycket lättare att definera de krav man har på ett husbygge. Vi har dock valt vägen att blanda oss i mer och mer. Denna gång gjorde jag grunden tillsammans med vår konstruktör. På så vis sparar man pengar som man kan lägga på något roligare. Ju mer man är aktiv ju mer nöjd tror jag man blir med resultatet.

Om ni känner att ni vill och orkar så är det bara att köra.

Lycka till!
 
Bumpaberra: nånstans läste jag att skulle du bygga ett tredje hus så skulle det bli ett stenhus. Stämmer detta eller hur har det gått med planeringen?
I övrigt tack för de råden jag fick från dig för några månader sedan. Det har hjälpt en hel del.
 
Vi byggde vårt första i lösvirke, utgick från en timmerstomme och en skorsten som vi spara av torpet får 1875. Ritade själva och byggde allt i egen regi, lejde bara lite rörmokeri, våtrumsmattor och en del av eldragningen. Efter det har vi haft ytterligare ett hus som vi renoverade hela källaren på och böt panna bla. Nu bor vi i ett hus som från början var ett renonveringsobjekt där ALLT behövde renoveras. Fördelen med att köpa eller bygga fler hus är ju att dom blir bättre och bättre för man lär sej varje gång vad man inte ska göra i nästa hus. Men som för bumpaberra gör vi så mycket som möjligt själva.
Så mitt råd skulle bli att självklart ska Du bygga ett hus till :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.