Hej!
Vad är det för regler som gäller om man vill bygga en våning till i sin bostadsrätt. Säg att man har 6 meter takhöjd och vill ha mer bostadsyta istället för bara volym.
 
Ingreppet kräver godkännande från föreningens styrelse. Du bör dessutom begära besked från bygglovsmyndighet om man anser att åtgärden är bygglovspliktig och fordrar bygganmälan.
 
Jag är ingen expert, men jag tror att du genom att ändra boytan sannolik kommer att ändra andelstalen (som brukar baseras på yta). Då krävs ett beslut från stämman.
 
Nja, jag betvivlar att det finns skäl att besluta om ändrade andelstal i detta specialfall.

Stämmobeslut behövs, som Nyfniken påpekar, i vanliga fall när man exempelvis inreder vinden eller förvandlar uthyrd lokal till bostad. Detta påverkar nämligen medlemmarnas gemensamma ekonomi. Medlemsantalet är detsamma. Åtgärden inkräktar inte på gemensamma ytor. Uthyrningsbara ytor minskar inte heller. Okey! Totala bostadsytan ökar. Men tillskottet påverkar inte på något sätt varken fastighetens kostnad uppvärming eller yttre underhåll.

Om man beslutar om nya andelstal skulle det medföra att den enskilde medlemmens månadsavgift i stor sett fördubblas, samtidigt som motsvarande belopp fördelas bland grannarna som avgiftssänkning.

Okey, det KAN vara så man måste tolka stadgar och lag. Men det kanske någon annan kan bekräfta eller dementera. Det är trots allt mycket få flerbostadshus som håller sex meter takhöjd. :)
 
Tolkar man lagen så blir jag tveksam till att ett sådant är bygglovspliktigt eller att det behövs stämmobeslut.

6 § Bostadsrättshavaren får inte använda lägenheten för något annat ändamål än det avsedda. Föreningen får dock endast åberopa avvikelse som är av avsevärd betydelse för föreningen eller någon annan medlem i föreningen.
Om en bostadslägenhet som inte är avsedd för fritidsändamål innehas med bostadsrätt av en juridisk person, får lägenheten endast användas för att i sin helhet upplåtas i andra hand som permanentbostad, om inte något annat har avtalats.

7 § Bostadsrättshavaren får inte utan styrelsens tillstånd i lägenheten utföra åtgärd som innefattar
1. ingrepp i en bärande konstruktion,
2. ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten, eller
3. annan väsentlig förändring av lägenheten.

Styrelsen får inte vägra att medge tillstånd till en åtgärd som avses i första stycket om inte åtgärden är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen.
I stadgarna får föreskrivas att styrelsens tillstånd inte behövs för att utföra en åtgärd som avses i första stycket. Lag (2003:31).


Frågan är om byggande av etage inom de egna väggarna är att se som väsentlig förändring. En tolkningsfråga.
För att vara helt säker, kolla med jurister, med styrelsen mfl
Frågan är ju i grund och botten inte lik bygga om vind eller källare.
 
Det det mest liknar av "traditionella" vindsinredningar osv. är ju när någon utvidgar sin lägenhet genom att bygga på vinden pvanför sin lgh. Fast liknelsen haltar en del.

Jag tror dock att man skall räkna om andelstalen i det här fallet, eftessom grunden för andelsberäkningen (boyta) förändras kraftigt.

Vad gäller tillstånd osv. så visst påverkar man den bärande konstruktionen, man inför ju en ny bärande konstruktion som per definition blir del av fastigheten. Dessutom så påverkar ombyggnaden belastningen på de befintliga bärande delarna i huset.

Inte så mycket genom att den nya våningen väger, men den nya våningen skall kunna belastas med max tillåten vikt (200kg per kvm). Den lasten måste resten av huset tåla.
 
Redigerat:
Som jag redan påpekat är det klokt att låta motparten (föreningens styrelse respektive byggnadsnämndens inspektör) tolka om det är deras sak att avgöra. Och att begära besked skriftligt!
 
Vad gäller andelstalen så kan man iofs fundera över hur lägenheten såg ut när andelstalen bestämdes en gång i tiden.

På den tiden när jag var ordf. i en brf (typ 20 år sedan) så pratade jag med ett förvaltningsbolag, de hade i en av de föreningar de förvaltade en kille som hade köpt upp ett antal bostadsrätter, och ägde samtliga lägenheter på 2 våningsplan i huset, han hade därefter rivit ut allt och fått en lägenhet på 200kvm med ca 8m takhöjd. Allt var byggt som ett enda stort rum, tror att tom. badrummet bara var en hörna i rummet. Efterssom detta hade skett på en av de bättre addresserna på Östermalm så vågar man inte tänka på vad kalaset kostade.


I det fallet var det inte fråga om att ändra andelstal, den bostadsrättsägaren fick betala avgifter för de ingående lägenheterna som om de fortfarande existerade som enskilda lägenheter.
 
Om man vill kan man ju se det som en ovanligt stor loftsäng.
 
Det största problemet är väl att få det snyggt så att man inte fullständigt sabbar värdet på lägenheten. Jag tänker tex på fönsterplacering och trappor etc som behöver tänkas igenom.

Men annars kan jag tänka mig att det är en rätt knivig nöt att knäcka rent juridiskt. I första hand borde det vara föreningen som är intresserad av att informeras om bygget, bygglov inomhus för en extra våning borde inte behövas så länge det inte strider mot den generella planen i området angående antal våningar,etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.