Hej jag ska flytta på hallen till garaget i källarplan och då vill jag bygga ett entretak för att inte få takraset utanför dörren. Min fundering är då hur jag ska bygga för att det ska hålla? Porten ska bytas ut mot en dörr. Tacksam för tips.
Snötäckt garagetak med port som ska bytas till dörr för att skapa ny hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sellstedt94 Sellstedt94 skrev:
Hej jag ska flytta på hallen till garaget i källarplan och då vill jag bygga ett entretak för att inte få takraset utanför dörren. Min fundering är då hur jag ska bygga för att det ska hålla? Porten ska bytas ut mot en dörr. Tacksam för tips.
[bild]
Sätter ett snörasskydd :D
 
Räcker det att sätt snörasskydd ovanför där entrén ska vara eller måste jag ha på hela taket?
 
Det räcker över dörren
 
Tak ovanför entrén är alltid bra för att hålla borta regn och snö som kan skada dörren i längden.
 
  • Gilla
basseman
  • Laddar…
Tänkte nästan sätta snörasskydd och bygga tak men funderar om snörasskydd behövs om man bygger tak med stolpar i framkant
 
Alltid bra med snörasskydd.
 
Ni verkar ha plåttak där snön glider av lätt. Jag skulle personligen sätta snörasskydd på de platser där ni kommer att gå. Ganska stora krafter taket skulle behöva ta om, säg en halvmeter blötsnö glider av och faller 3-4m.
 
Okej men går det att sätta snörasskydd ovanför där dörren ska vara? Eller måste jag sätta över hela taket?
 
Sellstedt94 Sellstedt94 skrev:
Okej men går det att sätta snörasskydd ovanför där dörren ska vara? Eller måste jag sätta över hela taket?
Det går bra att sätta bara över den nya entrén
 
Okej. Har kollat på lite olika rasskydd nu och undrar om jag ska köpa dom som har rör mellan fästen eller den modell som är bockad plåt? Är ju viss prisskillnad.
 
Sellstedt94 Sellstedt94 skrev:
Okej. Har kollat på lite olika rasskydd nu och undrar om jag ska köpa dom som har rör mellan fästen eller den modell som är bockad plåt? Är ju viss prisskillnad.
Smaksak
 
Så dom funkar lika bra? När man monterar dom sätter man dom bara i plåten eller ska man skruva så dom träffar på en läkt?
 
Sellstedt94 Sellstedt94 skrev:
Så dom funkar lika bra? När man monterar dom sätter man dom bara i plåten eller ska man skruva så dom träffar på en läkt?
Det är tillverkaren av det specifika rasskyddet bäst lämpad att tala om. Om du surfar in på tillverkarens hemsida så brukar man kunna hitta montageanvisningar där
 
Jag kan rekommendera att snörasskydd ska gå hela vägen beroende på annars kommer det att bli en snedbelastning på taket vilket kan få olyckliga följder på huset. Visst kan man se tills att skotta bort snön ovanför detta skydd. Men vem gör då det?
Sedan kan det också ha att göra med vilken snözon det är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.