Jag har en tomt som tomt ingen hus på den och vill ha en stuga på 25kvm
Mitt budget just nu är 50 000kr , hör av er kan ni bygga och grevar grund på dem pengarna så gör jag resten själv .
Och vilket företag som kan erbjuda detta jobbet .
Tack för hjälpen
 
Köp trisslotter! En ny stuga med grund på 25m2 med mycket eget jobb går lös på minst 200-300 tkr.
 
Jag är haft kontakt med ett företag ( http://falustugan.se/index.html ) och dem gör stuga med montering på tomten för ca 60tkr med jag kan inte ha ett Attefallshus eftersom finns ingen huvud hus tidtagare på tomten .:confused:
 
200-300 papp för en egenbyggd stuga? Det går absolut att göra det mycket billigare än så, beroende på standard, isolering, etc. Kan man fixa grunden själv behöver den inte bli väldans dyr. Plintgrund är nog billigast.
 
Avgifter för vatten/avlopp, el-anslutning, bygglovsavgifter, m.m ?
 
Jo dessa saker kostar, men man kan ju avstå. Är det bara en enkel stuga kanske det räcker med gasolspis, vedkamin och utedass.
 
  • Gilla
stuga77
  • Laddar…
Jo dessa saker kostar, men man kan ju avstå. Är det bara en enkel stuga kanske det räcker med gasolspis, vedkamin och utedass.
 
ja detta som jag behöver enkel men jag hittar ingen företag som kan starta jobbet , jag bli jätte tacksam om nån vet en seriös företag .
 
Enklast möjliga stuga är nog att köpa en beg byggbarack/manskapsbod på tomten. En sådan räcker att ställa upp på ett antal lecablock.
 
men med transportering och montering det bli dyrt .
 
Nja, behöver inte bli jättedyrt att låta en lastbil flytta en manskapsbod. Har man en bil med kran kan den nog lyfta på boden och lyfta av den på dina lecablock. Det finns många beg bodar på blocket.

Har du tur kanske du kan hitta en bonde med traktorsläp som kan lösa uppgiften åt dig.
 
Fast varför skulle man inte få bygga ett så kallat attefallshus som huvudhus?

200 000-300 000 kr för en liten stuga? Mitt hönshus gick på hela 59 kr och det var till spiken. :rolleyes: TS, bevaka blocket efter rivningsvirke osv, mycket får man gratis och med kreativitet och fantasi kommer man långt. Ibland skänks hela gamla lador bort mot nedmontering. Då får man pengar över om man sedan behöver hjälp med transporten.
 
Jag håller med MissAnpassad.

Om man är en välanpassad konsumtionsinriktad köpalltingfärdigtmedelsvensson med fyrkantigt bostadsområdestänkande så får man knappast ens ett litet skjul för 50000 kronor och en liten enkel sommarstuga går säkert på minst 200000.
Visst finns det billiga alternativ som kanske går att få för 60000 men då är det säkert dåligt ställt med både kvalitet och isolering.

Med kreativitet och begagnat material och eget arbete skall det nog gå bra att bygga en riktigt fullgod 25 kvadrats sommarstuga för 60000-70000. Kanske för 50000 men då tror jag nog att det krävs att du har litet tur också.

Att anlita ett företag på den budgeten som du stuga77 föreslår är fullkomligt uteslutet. Det gäller att hitta material för bra priser och göra minst 90% av arbetet själv.

-Själv brukar jag köpa virke på rot av någon skogsägare då jag budgetbygger åt mig själv. Gärna vindfällen för de är nästan gratis. Hugga och föra stockarna till någon såg i trakten och få det sågat mot betalt. Ta hem virket och stabba det och låta det torka över sommaren. Om man får litet för litet av någon sort kan man gott fara till brädgården efter mer men det mesta virket skall vara egen produktion.
-En gammal vedspis skall nog gå att hitta för under 1200 kronor och så renoverar du den och så har du både kokmöjlighet och uppvärmning.
-Tegel till en skorsten kan du hitta då de har rivit något äldre tegelhus som var murat med kalkbruk. Sedan är det enkelt att knacka bruket av stenarna. Det gamla teglet duger bra upp till taknivå men ovanför taget lönar det sig att köpa nytt håltegel.
-Dörrar och fönster brukar gå att hitta begagnade. Folk inbillar ju sig att nya fönster är bättre så massor av fullgoda fönster byts i onödan.
-Bräder och 2x4 till betongformarna för grunden kan man ibland få köpa billigt då något större byggföretag river stora formar och säljer ett lastbilslass "ved" för en spottstyver. Jag brukar ha sågaren att såga formvirke av granstockar som är litet innanruttna. Jag målar ändorna på sådana stockar så jag inte skall använda sådant virke till någonting annat av misstag.

Världen är full av möjligheter för den fattige!
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Om man är en välanpassad konsumtionsinriktad köpalltingfärdigtmedelsvensson med fyrkantigt bostadsområdestänkande
Jag kallar det för IKEA-generationen. Allt ska komma i platta paket och helst ska det bara ta fem minuter att montera upp, vare sig det är billy eller ett hus. Sedan när prylen går sönder några år senare köper man ett nytt platt paket, istället för att laga den man redan har. :D
 
  • Gilla
stice och 2 till
  • Laddar…
R
Vårt hus har kostat 127,000 kr nyckelfärdigt och det är på 50 Kvm, frågan är hur tänkt det?
Skall det vara vatten /avlopp, el osv då blir det taijt. men om det bara är en "låda" med fönster och en dörr går det.
1# Ta reda på ett sågverk som ligger nära er, och kolla priserna hos dom.
2# För fönster rekomenderar jag PVC-fönster betydligt billigare med mkt U-krav "zodiak.se"
3# om ni vill ha ett BDT-avlopp inne i huset..200L vattentunna, borra hål i sidan så nära botten som möjligt,mont en PEM-slang dim 20, köp aktivt kol 22 Kg och häll det i botten (glom inte att täcka änden med markduk så kolet inte följermed BDT vattnet ut"markduk-->ca 80-100L vanlig sand "detta som slam uppfångare /grovreningMarkduk LECA kulor 20L dessa för att få vattnet att portoneras ut och inte bli som en syndaflod.
4# dim på regel virket 50*150 kostnad ca 12-16 kr M
5# golvreglar anv jag 50*150 och det funkar bra för mig, men dom flesta snickarna kommer at rekommendera minst 45*195 kostnad drygt 43 kr /m, men om ni frågar mig så skulle jag anv 50*150
 
  • Gilla
Musikläraren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.