Ska bygga en enkel slät innerdörr som skjutdörr i huset. Har provat med 40mm MDF men de slår sig. Hängde upp de omålade för att prova och den fukten som finns inne gjorde att de slog sig direkt.

Finns det något annat skivmaterial som jag kan få ihop till 30-40mm tjocklek och ABSOLUT inte slår sig:confused:

Ta hem ny MDF och måla direkt för att säkra att ingen fukt tränger in?
 
Jag skulle rösta för fingerskarvad kortlängd som du klyver och limmar ihop utsida mot utsida. blir väldigt formstabilt. Bygg ram av det. Limma sedan markisolering i ramen med masonit på utsidan. Lätt och riktigt starkt.

Iden är lånad från en blogg jag inte hittar igen....
 
Kan OSB skiva vara något, med MDF på limmad på var sida.
 
  • Gilla
Fredrik79sten
  • Laddar…
Varför massivträ eller -board. Det låter hemskt tungt.

Alla konventionella dörrar byggs ju som en sandwichkonstruktion.
Och är formstabila.

Fulknep:
Köp en slät dörr i bygghandeln.
Spackla igen urtagen för lås, handtag och gångjärn.
Måla.
Voilá!
 
KnockOnWood skrev:
Varför massivträ eller -board. Det låter hemskt tungt.

Alla konventionella dörrar byggs ju som en sandwichkonstruktion.
Och är formstabila.

Fulknep:
Köp en slät dörr i bygghandeln.
Spackla igen urtagen för lås, handtag och gångjärn.
Måla.
Voilá!
230cm hög behöver den vara. Hittar inga standarddörrar i den höjden. Få en tillverkad går på ca 4500kr.
 
Troligen slog den sig p g a fuktkvoterna i ingående komponenter inte var rätt när du limmade ihop dörren. Låt alla komponenter acklimatisera sig en vecka i inomhusmiljö innan du tillverkar dörren.
 
Suhagg>Se om du kan finna spån eller mdf med laminat på bägge sidor, det lär inte slå sig.
Annars hade jag med byggt en ram och sen masonit, men kräver ju att du har rikt/plan mm.

/Kent
 
AXS
snickarboden skrev:
Suhagg>Se om du kan finna spån eller mdf med laminat på bägge sidor, det lär inte slå sig.
Annars hade jag med byggt en ram och sen masonit, men kräver ju att du har rikt/plan mm.

/Kent
Tittade lite efter det förut men det var rätt dyrt om jag vill ha en 40mm tjock dörr.
Får överväga det igen, skulle nog ge en tåligare dörr också. MDFen är ganska mjuk i kanterna.
 
MDF är sprött som kex också, något att tänka på om du t ex har barn som gillar att krocka mot saker med sin bobbycar. En skiva a'la masonit är starkare.
Utan fyllning kommer dörren bli väldigt svag. Industrin använder ju papper i bikakeform, men ihoplimmade skikt av kartong skulle nog funka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.