Hej jag har wn fundering över att bygga ett hus på våran tomt men Enligt denna detaljplan har fastigheten bestämmelser ”B F II” som betyder B:endast för bostadsändamål, F: huvudbyggnad ska uppföras fristående, Tomtarea är inte mindre än 800 kvm, högst 25% bebyggas och endast en huvudbyggnad och ett uthus kan uppföras, II: två våningar till större höjd 7,6 meter enligt plan bestämmelser § 4,5,6,7,8 problemet blir att båda husen inte kommer ha 800 kvm i tomt ifall man skulle stycka tomten i 2 hur skulle man kunne gå vidare med detta för att kunna bygga ett hus till på tomten svar uppskattas verkligen.
 
Hur stor är tomten ifråga?

Att bygga ett till ordentligt bostadshus utan att stycka av tomten är nog osannolikt att ni får lov till. Men om ni har möjlighet att stycka av 2 tomter á 780kvm styck säger vi så kan det vara att ni får dispens för det. Ta ett snack med kommunen
 
Åttioettan skrev:
Hur stor är tomten ifråga?

Att bygga ett till ordentligt bostadshus utan att stycka av tomten är nog osannolikt att ni får lov till. Men om ni har möjlighet att stycka av 2 tomter á 780kvm styck säger vi så kan det vara att ni får dispens för det. Ta ett snack med kommunen
Tack för det snabba svaret Oj missade jag tomten är på 1163m2
 
Om tanken är att bygga ytterligare ett fullstort bostadhus, så kan du troligen glömma planerna, såvida det inte går att stycka av en tomt.

Däremot så kan man ofta få bygga en gäststuga på tomten. Du får ex. alltid bygga en 25kvm stuga bygglovsfritt. Men du kan bygga en gäststuga med bygglov inom ramen för "uthus", ett sådant får du ju ha på tomten.

Då beror det delvis på hur mycket du får bygga (gränsen 25%).
 
Plektro skrev:
Tack för det snabba svaret Oj missade jag tomten är på 1163m2
Hmm, det blir alldeles för små tomter.

Vad är tanken med hus nr1 när hus nr 2 byggts klart? Två olika fastigheter kommer ni nog inte få till men kanske att ni kan få lov att ha 2 hus på tomten
 
Tanken är försäljning utav hus nr 1 och hus nr 2 men jag misstänker att det inte går eller har jag fel ?
 
Med den tomtstorleken kommer du knappast att få dispans för en styckning, det är för långt ifrån reglerna för att kunna gå som mindre avvikelse.

Rätt vanligt är att man får en detaljplaneändring för bara just den tomt det gäller, som då kan tillåta mindre tomt vid avstyckning. Det är en rätt dyr process, kostar typ 100 000 och uppåt, tar ofta ett år. Och det finns risker, kostnaden kan debiteras även om planeändringen misslyckas (överklagas).
 
Tack för de snabba svaren nu har jag en bättre inblick.
 
Plektro skrev:
Tanken är försäljning utav hus nr 1 och hus nr 2 men jag misstänker att det inte går eller har jag fel ?
Det blir struligt. man säljer en fastighet, dvs. tomten. Husen på tomten är "fastighetstillbehör". De är då en del av affären. Den som köper fastigheten, köper alltså samtidigt båda husen.

Det kan vara en annan ägare av ett hus på en fastighet. Huset står då på "ofri grund". Det finns då tveksamheter om rätten att ha huset på marken, fastightsägaren kan "vräka" huset från sin fastighet. Och en bank är typiskt väldigt ovillig att låna ut till ett hus på ofri grund. Men även för fastigheten så är det en belastning. Om det finns ett hus på ofri grund, så uppstår tveksamheter för den som köper fastigheten, dvs. priset på fastighten kommer att bli lägre.

Den som köper det lösa huset, köper det då som lösöre, rent lagligt så är det ungefär som att köpa en beg. cykel på blocket.

Skall du göra det här som en spekulationsaffär, så undersök möjligheterna med kommunen om att få en detaljplandeändring, det kallas ofta för "frimärksplan" eftersom det bara gäller en fastighet.
 
harry73
Kolla med kommunen om ni kan uppföra ett generstionsboende, tex som parhus eller som ett större uthud på tomten.
Det går kanske inte att sälja seperat, men att hyra ut går bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.