Hej.

Tänkte försöka mig på mitt första projekt med tummen mitt i handen. Tänkte bygga en vedbod mot en garagevägg.

Har putsad leca som grund så jag vet inte hur jag ska göra med den nedre bärlinan. Funderar på att fästa en regel på garageväggen som löper ner på två sidor och fästa bärlinan på dem. Är det ok? Eller är det lugnt att fästa i leca?

Sluttar lite ut från garaget. Måste jag gräva ner plintar? Vissa säger att det är overkill då det bara är en vedbod. Men kanske behövs då det sluttar och säkert annars skulle behövas bygga upp 40 cm med marksten ist för plint.

Det är de första funderingarna jag har innan jag ens börjat. Kommer säkert flera såfort de två är ur världen.

Tack på förhand!
 
Hur stort i m² ska det vara?
 
Inget större. Sex,sju kvadrat. Tänkte först något större men platsen för bygget begränsar.
 
Att gräva ner en färdiggjuten stolpplint är nog inte fel, blir rätt så stabilt och bra.

Typ 4m långt och 1,5m djupt då.
Låter som att det blir en vägg på vä+hö sida och öppet utåt.
En bärlina på garageväggen att fästa taket mot och sedan 3 stolpar utåt (fast 2 kan nog gott räcka)

Något åt detta hållet??

vedforrad1.jpg
vedforrad2.jpg


Här har du ett lite seriösare

hus
hus
 
Har du tänkt dig något sådant här bygge:

26825-vedf%C3%B6rr%C3%A5d.jpg

Så bör du absolut använda dig av nergrävda plintar, staplar du veden mellan husväggen och ytterväggen så får du ju ett tryck utåt som skall hållas emot.
 
Tummen_mitt_i_hand skrev:
Tänkte bygga en vedbod mot en garagevägg.
När jag tittar på bilderna ovan får jag intrycket att veden staplas mot husväggen. Är detta verkligen så bra?

Jag gjorde för länge sen misstaget att stapla en hög "skrotvirke" "tillfälligt" mot baksidan av ett uthus. Åren gick och när jag till slut tog hand om den "tillfälliga" högen :blushing: såg väggen allt annat än fin ut. Fukt som samlats hade orsakat en hel del skador.

Bör man inte skydda husväggen på något sätt?
 
  • Gilla
Mila Stockholm
  • Laddar…
sätt ett skydd mella ved och vägg.
galler/plåt/plankor eller liknande.
 
Tack för alla svar.
Det lutar åt de mer seriösa alternativen. Har tänkt att ha vedboden på baksidan av carporten. Men det blir tight då jag har en häck men den syns minst då. Då måste jag förmodligen bygga en dörr på ena sidan vedboden. Då går det inte att ha den första seriösa för då blir det tight att hämta ut veden.

Eller så bygger jag på andra sidan carporten men då syns den mycket mer och blir ett inslag i trädgården.

Svårt att bestämma mig. Men kul att se bilderna. Då fick jag lite att välja mellan. Tack!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.