Hej!
Har ett rum i källaren - 3-4m2 / 8-10m3 - Som skulle bli torkrum.
I rummet finns en sektionsradiator utan termostat, men har svårt att få upp temperaturen i rummet.

Tänkte att elementets värmeavgivning skulle förbättras genom att placera en fläkt under elementet.
dvs. ett kupé element, på endast fläktläge, placerades under elementet och blåste rakt upp genom flänsarna på elementet.
För att så mycket luft som möjligt skulle följa flänsarna uppåt ställdes en stor kartong framför elementet.
Ovanför elementet var det fritt.

Av förre ägaren drogs ett nytt "smalt" rör till elementet från pannrummet.
(vet inte varför det grova röret kopplades bort - möjligen kan det varit kopplat på samma ledning som öppna expansionskärlet som samtidigt togs bort.)

Har ingen aning varför det bara blev någon grad varmare i rummet. (Jag hade förväntat mig mer).
 
B
Bara att testa! Bordsfläkt kostar ju inget nästan. Luftrörelse är ju positivt i just ett torkrum, men upplevs ju ofta som buller eller drag i övriga rum i huset.

Om det inte fungerar kanske något liknande skulle kunna ersätta gamla elementet? Har funderat på något liknande i vår tvättstuga, men inte kommit till skott ännu.

Tror ett konvektorelement ger bra mycket mer w vid en given vattentemp jämfört med vanlig sektionsradiator.

https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...qx_VGV853OFBkhX1iGdDwpwRkemhW2MIaAmBQEALw_wcB
 
Absolut borde ett konvektorelement fungera bättre än "min konstruktion".
(kupéfläkten tillsammans med kartongerna borde ändå ge en temperaturhöjning i ett så litet rum - tycker jag.)
Temperaturen på elementet tycker jag borde vara högre.
Begränsar ventilen flödet trots att den är bortskruvad?

Ska skaffa någon termometer för att kunna analysera temperaturskillnaden på ingående / utgående rör.
 
Började med att ställa in en större fläkt som blåste mot nedre delen av elementet.
Ställde en pappskiva framför elementet, för att få luftflödet upp genom elementet.
Effekten blev märkbart bättre.
Sökte och hittade en "spännande" sida från Elementfläkten.
Så spännande att jag köpte ett paket med fläktar och hållare mm. - Får se hur det kommer att fungera efter installation. (samt hur ljudnivån kommer att bli.)
 
Jag funderar på att köpa någon av Arduro-modellerna men när jag kikar runt lite så verkar det vara svårare att få tag på 6mm pellets än 8mm. Jag vet att det står att man ska använda sig av 6mm men är det någon som provat att använda 8mm pellets och hur fungerade det isåfall ?
 
@burton666 Jag förstår inte ditt inlägg!
Tänkte du någon fläktstyrning från en Arduino? (du får gärna utveckla tanken)
Jag ser inte kopplingen mellan pellets och fläktstyrda element.

För att själv återkoppla,
Som sagt - köpte ett fläktpaket från Elementfläkten.
Blev en positiv skillnad - vet inte vad som blev viktigast - fläkt eller höjd temperatur - Men temperaturen i rummet höjdes och klimatet blev bättre.
Installerade även en värmeväxlare i ett av luftintagen i källaren.
Den fläkten ändrar riktning efter ca90 sekunder. När fläkten blåser ut samlas värmen i ett media och när fläkten blåser in avges värmen från mediat (vintertid). Den tillförde även ett bättre klimat i källaren.
Det finns mer avancerade och tystare modeller - men denna fungerade för mig.
 
A Albireo skrev:
@burton666 Jag förstår inte ditt inlägg!
Tänkte du någon fläktstyrning från en Arduino? (du får gärna utveckla tanken)
Jag ser inte kopplingen mellan pellets och fläktstyrda element.

För att själv återkoppla,
Som sagt - köpte ett fläktpaket från Elementfläkten.
Blev en positiv skillnad - vet inte vad som blev viktigast - fläkt eller höjd temperatur - Men temperaturen i rummet höjdes och klimatet blev bättre.
Installerade även en värmeväxlare i ett av luftintagen i källaren.
Den fläkten ändrar riktning efter ca90 sekunder. När fläkten blåser ut samlas värmen i ett media och när fläkten blåser in avges värmen från mediat (vintertid). Den tillförde även ett bättre klimat i källaren.
Det finns mer avancerade och tystare modeller - men denna fungerade för mig.
Oj , mitt inlägg hamnade i fel tråd. . Jag skulle skriva i en tråd som handlade om hybrid ved/pellets kaminer av märket Arduro :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.