Jag och min sambo bor i ett hus som ligger nära en å som dessvärre svämmat över ett antal gånger. Ån rinner längs vår tomt. Vi har funderat på att bygga en vall för att skydda tomten och huset men vet inte hur vi ska gå tillväga och vad som är ok att göra. Är det någon som varit med om samma sak som har bra tips?
 
Z
Bygga en vall för att varaktigt skydda mot skadligt vatten kan innebära att ni genomför en markavvattning enligt 11 kap. 2 § Miljöbalken. Det är tillståndspliktigt och I vissa fall krävs det även dispens (då det i vissa län är förbjudet att markavvattna). Tillstånd och dispens söks hos Lst.
 
Jag skulle bygga utan att fråga men hålla den på litet avstånd från stranden. Det viktiga är ju att huset är skyddat. Skall ni hålla hela tomten torr bakom vallar kan det krävas kraftiga pumpar.

Bäst blir vallarna om man bygger dem av lera eller åtminstone lerhaltig jord. De skall vara mycket tjockare än man tror.
 
Om ni bygger den så planera för var regn- och översvämningsvatten tar vägen. En vall är tät och då får ni lätt en damm på er sida.

Har ni ytan och en viss höjdskillnad så höj marken en bit in på tomten istället och planera trädgården för översvämningar. Har ni dokumenterat hur högt vattnet når kan ni enkelt mäta från en lämplig höjning.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.