Är det någon som har byggt en eldstad/grillplats enligt den här modellen:

D.v.s med en stålring med hål som förser elden med syre från sidan och minimerar röken från elden. Klurar lite på vad man kan använda för slags ring. Kanske ett oljefat som man kapar på lämplig höjd skulle kunna funka?
 
Vill man ha någon sorts skydd runt en eld så sätt ett galler istället för en plåt. Annars kan man bara lägga elden ovanpå gruset. Tänd ovanifrån och ha torr ved så ryker det mindre.
 
Den där plåten kommer att rosta bort på nolltid i den miljön om man inte använder syrafast rostfritt.
Det är bättre att lämna några gluggar i den murade ringen och skippa plåten helt.
 
Gött youtube-lifehackande..
Grundtanken är väl bra, du vill ha luft in, men bättre att göra det med stenarna direkt.

Sen är jag ju ingen mästereldare (eller vänta nu, jo det är jag nog) men jag tycker nästan det är lite skillnad på mängden ved/eld på före och efterbilderna..

Videospelare med två klipp: "OLD" med person vid eld, "NEW" med camperbygge.
 
  • Gilla
mhacker
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Vill man ha någon sorts skydd runt en eld så sätt ett galler istället för en plåt. Annars kan man bara lägga elden ovanpå gruset. Tänd ovanifrån och ha torr ved så ryker det mindre.
Det är inget skydd, utan en del av konstruktionen av en sådan här eldplats. Tanken är att luft sugs in nerifrån och värms upp av plåten och sedan skjuter ut genom hålen i ovankant för att ge mer syre och därmed bränna bort röken: https://content.instructables.com/F9C/7QV4/LJCVF74O/F9C7QV4LJCVF74O.gif?format=mp4

Finns flera andra som har gjort liknande videos på samma ämne och enligt dem verkar det funka hyfsat bra.Verkar som tricket är att få den kalla luften att sugas in nerifrån och därmed värmas upp ordentligt.
O [old rusty] skrev:
Gött youtube-lifehackande..
Grundtanken är väl bra, du vill ha luft in, men bättre att göra det med stenarna direkt.

Sen är jag ju ingen mästereldare (eller vänta nu, jo det är jag nog) men jag tycker nästan det är lite skillnad på mängden ved/eld på före och efterbilderna..

[bild]
Samma kille har gjort en video till där han går igenom en del av de kommentarer och invändningar han fick, bl.a på vedmängd och annat. Tänkte det kunde vara värt att prova i alla fall.
 
M mhacker skrev:
Samma kille har gjort en video till där han går igenom en del av de kommentarer och invändningar han fick, bl.a på vedmängd och annat. Tänkte det kunde vara värt att prova i alla fall.
Är ju ett lagom projekt att prova, och som sagt, grundtanken är nog inte fel.
Men finns ju gott om "njaaaa", t.ex. hur mycket luften hinner värmas, att den släpps in så nära "utloppet" (gasen är ju rätt kall där) osv..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.