Hej. Jag ska förbereda för sprut av lösull på min vind och ska göra en långång som visas på bilden. Jag får 30cm med lösull över den gamla isoleringen av spån
Min fråga är. Vilken dimension ska jag ha på reglarna som bära långången och festas i reglerna i golvet på vinden?

På förhand tack för svar...
Espen
 
  • Vind med ny lösullsisolering och en trägång av brädor för åtkomst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
B
Jag gjorde reglar som går längs huset i 90 vinkel mot takstolarna (= parallellt med nocken). Reglarna är fästa med en distans mot undre delen av takstolarna, så golvet hamnar på rätt höjd efter isolering.

Sedan la jag golvet som korta bitar ca 80cm långa uppepå reglarna, i 90 vinkel mot reglarna. Dvs gången blev 80cm bred. Jag skulle ha upp allt material genom en trång taklucka, så det gick I alla fall inte att ta långa brädor.

Äh, en bild här hade varit enklare. Ska se om jag hinner upp på vinden under dagen. Blev i alla fall stadigt utan svaj.

Tog 90 x 45 som reglar, golvet var ungefär 2cm tjockt.
 
B
Stödben i trä under golvkonstruktion i ett vindutrymme med isolering av träflis på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sådär gjorde jag
 
  • Gilla
Espen64
  • Laddar…
B BSOD skrev:
[bild]
Sådär gjorde jag
Mycket snyggt. Min blev inte like fin, men den duger tror jag. Använde 2 tum 4, som ben som jag festade i golvreglavn, sen la jag 20 x 120 rågspån på långs. Lite svajigt men inte för mycket.

Hur gjorde du med ventilation på din vind?
Espen
 
Trägolv av 95x45 tvärreglar och 22 mm plankor i ett mörkt vindutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppbyggd loftstomme med 95x45 mm tvärreglar och 22 mm plankor, sedd inifrån en vind med isolering synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gångbro av 95x45 mm tvärreglar och 22 mm brädor i en vindskonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min blev så här….95x45 tvärreglar, 22 mm på bryggan. Håller för mina 110.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.