Har en balkong som nu har blivit så rutten att de är riskabelt att vara ute på den. Det är en sån typ som hänger rätt ut i luften från huset. Så det är dags att bygga en ny. Men vet inte riktigt hur jag ska bygga den.
Ska ta några bilder och lägga in, är lättare och visa då hur den är byggd.
Men vart laddar man upp bilden?

MVH Anders
 
Här kommer bilderna. den första är på hur den sitter på husväggen. Och de andra på stål skenan som bär upp balkongen. Vet inte om detta är nån bra lösning? vad tror ni?

MVH Anders
 
  • Dsc00723.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dsc00720.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dsc00721.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dsc00722.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
är det ingen som har några synpunkter på denna konstruktion?

MVH Anders
 
Det är jättesvårt att få grepp om bilderna, men ett förslag är att du bultar fast en ny balkong i huset. Välj skruv efter hur ditt hus är konstruerat. Kan du sedan stödja upp balkongen med pelare är det enklare än att ha snedsträvor som nu, men å andra sidan: har det funkat förut så lär det fungera nu också.
 
Med den där konstruktionen så får man hoppas att bultarna sitter bra i huset. All kraft blir ju i princip rakt utåt. Vad finns bakom putsen som håller fast?

Den där balkongen skulle inte jag gå ut på iallafall.

Har du inte möjlighet att sätta pelare istället? Då kan du ju passa på att göra balkongen lite större också :)
 
den är jävligt svajig åxå, känner mig inte helt trygg när jag står på en stegen i husnocken när jag har stegen på balkongen...
Jag har fönster och en dörr under balkongen, så det passar dåligt med pelare under.
Det är ju bara 2 rostiga bultar tror det är M12 som den hänger i, men dom är skruvade rakt igenom väggen, så på insidan sitter en mutter och en 30x30 bricka...
Min tanke var om man bytte ut bultarna mot M20 rostfri bult och en större bricka på insidan, kanske 60x60, Vad tror ni om det?
Husväggen består av puts, hönsnät, sjövass, 2 lager brädor, tretex och gips. Och förhoppningsvis finns en kraftig regel där åxå...

MVH Anders
 
finns det färdiga stål balkar att köpa som man kan förstärka med?
 
tänkte försöka ta tag i detta projekt nu under sommaren. Är det någon som har några tips om hur man ska gå till väga med detta projekt.....

/Abel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.