Hej!

Jag bor just nu i en ~70 kvm stor 3a i centrala Stockholm. Min BRF är just nu i slutskedet av upphandlingsprocess för att bygga ca 20 nya balkonger, och jag måste nu besluta slutgiltigt om jag vill haka på eller ej.

Min lägenhet har i dagsläget redan en balkong som ligger i västligt läge, men dock ut mot en trafikerad väg och med mycket insyn.

Den nya balkongen kommer ligga mot skyddad innergård, med ett väldigt bra östligt läge med morgonsol, högst upp, inga andra balkonger som är i närheten och lite insyn. En balkong som jag faktiskt skulle vilja ha av bara trivselvärde.

MEN... Det slutgiltiga uppskattade priset för balkongen är numera någonstans mellan 165 och 185 000kr per hushåll(beroende på antalet som är med), vilket är mer än vad jag tänkt. Anledning till det dyrare priset var som jag förstått det mer komplicerade fästningsanordningar än vad det initiellt var tänkt.

Jag vet ju att en första balkong får upp värdet på en lägenhet i Stockholm ordentligt, så då skulle jag inte ens tveka. Men en andra?? Skulle jag bara få tillbaks en stor del av värdet tycker jag personligen att det är värt det, men jag vill inte lägga ut den här summan utan någon värdeökning i lägenheten.

Vad tror ni? Lägenheten är i övrigt nyrenoverad och väldigt gott skick.
 
En 70 kvm lgh i centrala Stockholm måste väl vara värd i storleksordningen 5 miljoner idag. Din balkong är alltså lätt motiverbar om man kan räkna upp värdet på lägenheten med 2%.

Jag hade ringt en lokal mäklare och frågat men min gissning är att din balkong är värd minst det dubbla med tanke på det fina läget.

Hur stor är balkongen? Det kanske till och med kan löna sig att göra den vinterisolerad. Säg att den är 4 kvm stor, och 1 kvm är värd 70000 kr. Då blir din balkong värd 280000 kr.
 
Det motsvarar ca 2500kr/m2 i påslag på ditt värde i så fall. Det känns väl inte helt omöjligt i Stockholm. Be en mäklare göra en förhandsvärdering, men jag hade definitivt kört på.
 
pelpet skrev:
Hur stor är balkongen? Det kanske till och med kan löna sig att göra den vinterisolerad. Säg att den är 4 kvm stor, och 1 kvm är värd 70000 kr. Då blir din balkong värd 280000 kr.
Balkongen kommer vara ca 3-4kvm stor och inte vinterisolerad. Fast intressant tanke, då 70000:-/kvm är lågt räknat i centrala Stockholm. :)

Och tack för tipsen om att kontakta mäklare innan köp, det ska jag göra omgående.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.