Hemmakatten
Har haft denna fråga uppe tidigare, men hittar inte tråden. Frågan var nog inte så bra formulerad heller.

I vårt badrum kommer vi att ha ett räcke i rostfritt, ca 90 högt och 70 cm brett, med en tvärslå. Räcket (eller golvfästen) skall gjutas in golvet. har kontakt med en smed som skall göra räcket.

Vi skulle vilja ha detta räcke även som en handdukstork. Hur kan man göra? I golvet (betong) finns två 110mm-hål. I det ena hålet är el framdraget. Tanken är att sätta ett fäste i varje hål och gjuta igen. I fästena skulle man sedan sätta ner räcket och skruva fast i fästena. Räcket skall (helst) vara i fyrkantig rostfri stål. I botten på ena räckesdelen tänkte jag att man skulle ha en rund gänga för att kunna skruva i en liten elpatron. Läste någonstans tidigare att det fanns i handdukstorkar. Själva räcket fylls med olja eller vad man nu brukar ha. På väggen skulle sedan reglage för handdukstorken finnas. Förstår att man måste reglera så att det är en maxtemperatur på räcket/handdukstorken så att man inte riskerar att bränna sig.

Är detta genomförbart? Var kan man hitta dessa små elpatroner? Storleken är också viktig, får de plats i röret? Och visst måste det gå att ha en rund innergänga i ett fyrkantigt rör, eller tror ni det kostar mycket att beställa?

Jättetacksam för hjälp. :) Måste snart bestämma oss för om detta är genomförbart eller inte. Vad tror ni?
 
Kan du inte dra en värmekabel genom räcket?
 
Vi har en Svedbergs handdukstork, som egentligen är till för vattenburen värme. Men det gick att köpa till en liten elpatron, vi köpte vår av rörläggaren. Denna sköter temperaturregleringen med en liten inbyggd termostat. Man fyllde handdukstorken med vanligt vatten. Inte hela vägen upp med kallt vatten, förstås...
 
Hemmakatten
Tack för svar!
Gunne, menar du en vanlig värmekabel som man lägger i vattenledningar utomhus? Kommer en sådan att ge tillräckligt hög temperatur måntro?

Nomis, vet du om elpatronen kom från Svedbergs? Hur stor är den ca? Hur pluggades/sattes den fast i handdukstorken?
 
Jag tänkte mej en värmegolvskabel. Men om det finns såna där patroner så verkar ju det bättre. Om jag skulle tillverka något dylikt skulle jag köpa patronen FÖRST så att smeden har den i handen när han svetsar dit gängan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.