Vilken typ av ventiler har ni andra?
Vet någon var man hittar fyrkantiga ventiler med trälucka att dra fram o tillbaks?
 
Fyrkantiga ventiler hittar du på Optimera,K-rauta och jag har för mig även på Bauhaus.
Med andra ord en välsorterad bygg-handel.
 
Tack för tipset!:)
K-Rauta har bytt leverantör så just nu har de inga, men jag ringer runt och provar på Bauhaus.
 
Jomenvisst!
Bauhaus har dem - tack.
 
Jag gjorde egna. skruvade två L-formade lister på väggen och en liten plyfabit med en knopp mellan.
 
Gjorde liknande Larsa, men satte dem bakom panelen i luftspalten och sedan ett fyrkantigt hål i panelen. Låt er inte störas av rekvisitan till höger :) utan det är luckan som är syftet med bilden.
 
  • PICT0062.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra tips!:)
Vad hade du på motsatta sidan och emellan?
 
Motsatt sida mynnar i duschen. Började med ett enkelt ventilgaller i plast med spännfjädrar i metall men det ramlade bort då värmen gjorde att plasten blev mjukare och infästningen för metallfjädrar deformerades och det ramlade bort med jämna mellanrum vid bastubad. Har nu bytt till ett rostfritt som köptes på Sigro. Invändigt har jag klätt med masonit i kanalen då den bara är ca 100mm lång Luckan är gjord av panelvirket. Se till att inte göra den för "perfekt" i passform då den behöver lite utrymme för att svälla, så lite glapp gör inget. Listverket som luckan löper i är en fykantig ram som har samma tjocklek som luftspalten och tätar mellan luftspalt och kanal. Sedan fräste jag bara två spår, uppe/nere som den löper i och panel håller den på plats. Ett fyrkantigt hål i panel och ett varv med en profilfräs så är det klart. Ok, det är enklare med en utanpåliggande men detta är ju lite av glädjen med snickeri och få pyssla med detaljer efter att ha skruvat panelklammer och 60mm panel.
 
Tack för ditt utförliga svar!
Nu skrider jag snart till verket...

Ser att du har placerat din frånluft högt upp och jag har en fråga till:
Vid vedeldning:
Tänker sätta tilluftsventilen under vedkaminen som då tar in luft från det fria och
frånluftsventilen antingen över eller under översta laven?
Vilket ger bästa cirkulationen av värmen?
Det finns flera bud om detta och jag är fortfarande undrande?
 
Du ska sätta utluftventilen så långt ifrån kamminen som möjligt, alltså diagonalt från inluften. Varför? därför att du ska få snurr på luften i basturummet. Om du gör som du säger så får du kalldrag mellan in- och utluftsventil, luften ska ledas upp genom kamminen och det händer bara om du gör som jag beskriver.

In- och utluftskanal ska ha samma dimension, ha dem helt öppna när du badar. Förstår inte varför du vill kunna stänga ventilen, en utseendefråga kanske? Om du gör utkanalen i trä så blir det så snyggt att du inte behöver dölja något.
 
Har alltid frånluftsventilen stängd när jag värmer upp bastun, men det kanske inte har så stor betydelse i en vedeldad.
 
#10. Kalldrag??
Jag har tänkt sätta utluftsventilen diagonalt i motsatt hörn från kaminen men min undran kvarstår:
Är det bäst att sätta ventilen högst upp över översta laven eller under översta laven?

Trodde också att man skulle stänga utluften när man inte bastade - vet inte varför...
 
Hej, så här säger dom på bastubutiken:

Ventilation
Det är ytterst viktigt att luftventilationen är effektiv. Luften i bastun borde växla sex gånger per timme.

Med den klassiska "svenska" metoden tar du in tilluften under eller alldeles intill aggregatet och frånluftsventilen placerad högt upp på väggen, helst diagonalt över basturummet.

Den "finska" metoden innebär att du släpper ut luften lägre ner på väggen, under den övre laven eller tom lägre ner ändå. Denna metod innebär att luften blir varmare lägre ner i bastun än vid den "svenska" metoden. Det kan vara positivt om du eftersträvar en jämnare temperatur i hela rummet. Men om du vill ha en lägre temperatur på den nedre laven, kanske beroende på barnen, då kanske den "svenska" metoden passar bättre.

Oavsett vilken metod man väljer ska man eftersträva möjligheten att släppa ut luften till samma utrymme som man tar den ifrån. Att släppa ut den direkt i friska luften ska man undvika.
 
Som sagt, sätt ventilen så långt ifrån inluften som möjligt och precis som Sterre säger så ska man helst ventilera i samma rum. Du får jämnare luftströmmar om du gör så, nu har du ett fristående bygge och då är det inte lika enkelt som att bygga ett rum i en huskropp. Du kommer att märka förändringar i luftströmarna när det blåser mer eller mindre ute men det kommer inte att försämra din upplevelse.
 
Tack allesammans för all hjälp ni gett!:)

Nu sätter jag frånluftsventilen ovan översta laven.

Med risk att jag tjatar ställer jag ändå två frågor till:

1) Jag tar inluften utifrån det fria - kan jag trots det släppa ut frånluften i en liten omklädningsdel?
Är det bättre att släppa ut frånluften i det fria? Jag menar med tanke på "samma rum"?
(Inluftsventilen är redan installerad i söndersågad yttervägg)

2) Inluftsventilen är den stora rektangulära med en trälucka som endast stängs till hälften.
Min tanke har varit i sätta upp en rund träventil som frånluft som går att stänga om man vill men den är lite mindre än den rektangulära.
Är det bättre att ha en likadan rektangulär?
Vad säger ni andra om den saken?:confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.