Jag har en stuga i Norge som jag vill bygga ut och det jag inte har koll på med det projektet är hur jag ska bygga takstolarna.
Stugan är idag 555cm x 376cm och min plan är att bygga ut den till 555cm x 541cm.
Taket idag har en sluttning på ca 18 grader och är täkt i kärpapp .
Jag planerar att byta till plåttak men om möjligt skulle det vara trevlig med en bärighet som klarar tegelpannor.
Takreglerna sitter idag med ca 1 meter mellanrum och jag tänkte köra på samma avstånd efter utbyggnaden om det inte finns något negativt med att ha dem så tätt.

Jag har sökt här på forumet och diverse andra hemsidor utan att lyckas lista ut vilken typ av takstolar som passar och hur de ska byggas.
Det första problemet jag stöter på är att jag inte kan hitta vilken snözon Sel kommun i Norge motsvarar.

Bifogar lite hemmasnickrade ritningar, vet inte hur mycket de bidrar med.

Bifogar även en skiss på planerad planritning efter utbyggnad ifall någon har någon kommentar på hur den kan förbättras eller om något rakt ut ser helt fel ut.

Jag planerar att kanske börja med detta projekt om 3-5 år så det finns en del planeringstid.

Hur stugan ser ut idag:

Skiss över planritning för utbyggnad av stuga i Norge med måttangivelser. Den befintliga stugan är 555 cm x 376 cm, förlängning till 555 cm x 541 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiss av planerad utbyggnad av stuga i Norge, med mått för väggens höjd och bredd, samt detaljer om takets längd och väggarnas placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Glömde rita ut fönstret men känns att det är av mindre betydelse
Skiss över stugans utbyggnadsplan, inklusive mått på väggar med bredd 376cm och höjd 239cm, och planerat tak med en 18 graders sluttning och mått 555cm x 541cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur jag planerar att bygga ut:
Skiss över planerad planritning av en stuga i Norge med angivna mått och placering av rum, inklusive kök, sovrum och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiss över planerad utbyggnad av en stuga i Norge. Utbyggnaden ökar stugans totala bredd till 541 cm.  Höjd över marken: 287 cm. Betonggrund: 50 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mina två Huvudfrågor är alltså vad är det för snözon i Sel kommun i Norge.
Vilket typ av stomme passar mig bäst.
Kan jag bygga en självbärande takstomme med en spännvidd på 541cm.
 
Hittade denna vid en snabb-googling:
Tabell som visar snölastvärden (sk,0 och sk,maks i kN/m2) för olika kommuner, inklusive Nord-Aurdal, Nord-Fron, Nordre Land och fler, från Skånska byggvaror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Från Skånska byggvaror.)
 
Oldboy Oldboy skrev:
Hittade denna vid en snabb-googling:
(Från Skånska byggvaror.)
Jag hittade den där jag med men följer den verkligen samma skala/standard som den svenska? även de lägre numren är väldigt höga i min mening.

EDIT: Jag är dum, jag läste tabellen helt fel. Nu när jag tittar på den igen känns den mycket mer rimlig.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.