Funderar på att bygga om huset från valmat tak till sadeltak och behöver således tre nya takstolar på varje sida. Men hur mäter jag för att få exakt mått?
 
Bronken
Hej. Jag kan förmodligen inte svara på det du vill men är rädd att du är lite kortfattad.
Bilder, en skiss på vad du vill åstadkomma plus gärna andra mått.
 
Bronken Bronken skrev:
Hej. Jag kan förmodligen inte svara på det du vill men är rädd att du är lite kortfattad.
Bilder, en skiss på vad du vill åstadkomma plus gärna andra mått.
Mitt hus ser ut ungefär som på bilden. Jag behöver plocka bort "hip rafters" på båda "gavlarna" och istället sätta dit tre vanliga takstolar.
Huset är ca 9 m brett, har mätt vinden till 8.40 m men svårt att komma åt att mäta takstolarna helt och hållet, framför allt om man inte riktigt vet hur jag ska mäta.
Dessutom har nuvarande takstolar kraftiga stödben 2 meter in från yttervägg vilket jag absolut inte vill ha på de nya.
 
  • Illustration av takstolar på ett hus, markerar vanliga takstolar och "hip rafters".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag betalade 1700 för en ce märkt takstol som är 8m lång ca 2.5m hög
 
K Knight skrev:
Jag betalade 1700 för en ce märkt takstol som är 8m lång ca 2.5m hög
Okej, jag behöver dock hjälp för hur jag mäter för de nya takstolarna.
 
Är det inte bara att mäta de gamla, geometrin bör väl även vara densamma?
 
B bossespecial skrev:
Är det inte bara att mäta de gamla, geometrin bör väl även vara densamma?
Jo kanske men det är inte så lätt när de är monterade på ett hus. Dessutom vill jag inte ha helt likadana eftersom nuvarande har kraftiga stödben 2 meter in.
 
Mät husets bredd, taklutning och takfot. Kryp upp på vinden och kontrollmät. Det viktigaste är att mäta upp takstolens yttergeometri och hur långt det är mellan upplagen.
 
Jag skulle hyra en lättmetallställning för en dag och gå upp och detaljstudera och mäta takfoten från utsidan. Utan stödben behöver högbenen på de nya takstolarna vara betydligt kraftigare, men som @bossespecial skriver, yttergeometri måste vara identisk med de gamlas. Sedan skulle jag använda sömnlösa nätter till att fundera ut hur jag ska genomföra bytet.
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jag skulle hyra en lättmetallställning för en dag och gå upp och detaljstudera och mäta takfoten från utsidan. Utan stödben behöver högbenen på de nya takstolarna vara betydligt kraftigare, men som @bossespecial skriver, yttergeometri måste vara identisk med de gamlas. Sedan skulle jag använda sömnlösa nätter till att fundera ut hur jag ska genomföra bytet.
Jag har en altan runt huset så det är inte så svårt att komma åt takfoten.
Bytet ser jag inte som något jätteproblem, förutom att det är ganska brant. Har dock redan börjat plocka ner pannor på ena långsidan av huset då taket måste bytas. "Bara" att fortsätta med det det runt om och sen plocka bort gammal läkt, papp och råspont (eller vad det kallades för 1944). Sen plocka bort de gamla takstolarna och dit med de nya. :)
 
Det är rätt attityd om man ska lycla med ett sådant projekt!
 
  • Gilla
Lindgrenski
  • Laddar…
Kolla med kommunen, de kan sitta på ritningar till dina nuvarande takstolar.
 
T Tompafix skrev:
Kolla med kommunen, de kan sitta på ritningar till dina nuvarande takstolar.
De har inga ritningar på mitt hus överhuvudtaget.
 
Sicken otur
 
Har försökt mäta takstolarna nu men det är banne mig inte lätt att komma åt. Sen har jag ju golv överallt på vinden så jag kan inte komma åt underramen. Känns som jag behöver ta hit nån som kan mäta åt mig, vem ska man kontakta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.