Hej,

jag är mitt uppe i planeringen av ett husbygge. Huset kommer att vara 1 1/2-plans, rektangulärt. Planeringen är 420 cm höga väggar på långsidorna.

Nu undrar jag;

Angående yttervägg och bjälklag;

Måste man först resa en vägg och därpå lägga mellanbjälklaget eller kan man jacka in en regel på tvären och lägga bjälklaget på den?


Angående egna moduler:

Har någon erfarenhet av detta?
  • Lätt/svårt?
  • Bra/dåligt?
  • Fördelar/nackdelar?

Tack på förhand.

/Peter
 
hej Peter...

Fattar inte riktigt vad du menar med vägg och bjälklag.. men ja, man måste ha en vägg :p

ang. moduler:

Lätt/svårt?
Bra/dåligt?
Fördelar/nackdelar?

Ja, det är både lätt och svårt, bra och dåligt och det finns för och nackdelar.... det är lätt att bygga på marken, men man måste vara sjukt noga... det är svårare att rätta till när de väl är byggda och man reser dem. Man bör ha hjälp av kran lr flera starka män/kvinnor. men jag skulle rekommendera små moduler, inte hela väggar.

Jag har provat att bygga med moduler, men jag föredrar att spika reglar en och en så att säga... men du kan ju alltid prova, värsta som kan hända är att du inte gillar det och då är det bara att strunta i det :)

Det finns flera trådar i det här ämnet, sök ;)
 
Hej,

jo, jag fick lite tips på den andra tråden jag startade, så jag har kommit lite längre.

Tack
 
Ang. första frågan...
Man FÅR göra det, men du måste in MINST 90mm. Det blir bara krångel att göra på det sättet, så det rekommenderas att bygga enligt normerna.

Alltså, vägg-bjälklag-vägg.

//Totte
 
Hej och tack för svaren.

Jag har funderat och kommer nog att göra enligt normen =)
Alternativt beställa takstolar med förhöjt liv så är både vägg och bjälklag ordnat.

Fridens Liljor

/Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.