Vi har hastigt och lustigt hittat en tomt i Dalby (attraktivt område, ca 1 mil utanför Lund i Skåne) vi är mkt intresserade av. Det är redan budgivning så vi ligger verkligen ute i sista minut med tanke på att vi inte har erfarenhet av att bygga eget sedan tidigare.

Vi pratade lite snabbt med Modulenthus igår och fick offert på ett enplans (Ljunghusen) och ett 1,5plans (Båstad). Tomtpriset är uppe i 1500000kr nu så han räknade in det i kalkylen. De preliminära priserna vi fick (inkl. tomten och dubbelgarage) blev följande:

Ljunghusen 166kvm med vissa ändringar mot orginalritning 5 091 780 kr
Båstad 210kvm med oinredd övervåning 4 539 938 kr

Är detta vad man kan förvänta sig prismässigt för ett hus av denna typ? Ni som bor i liknande varianter storleksmässigt, vad betalade ni inkl tomt och vad har ni för kostnad idag (räntekostnad och driftskostnad)??

Någon som köpt bara "skalet" av ett hus med innerväggar och gjort innearbetet själva alt. egna kontakter? Hur blev det annorlunda rent prismässigt?

Säljaren vill ha affären avklarad i början av veckan så därför behöver jag hjälp inom det snaraste. Det är inte så att vi bestämt oss för Modulenthus, utan vi vill snarare veta om det är en normal prisbild vi fått och kan förvänta oss att landa på i slutänden.
 
Ta det lungt nu och rusa inte iväg! Jag förstår att det är lockande att bygga drömhuset på drömtomten. MEN...tänk efter före! Det kommer fler "drömhus och drömtomter"! Vi vet efter att ha kikat runt och farit runt på olika visningar av nybyggda hus och tomter! Det tog oss över 3år att få till det vi ville ha, man vet inte allt med en gång. Så har ni inte gått runt och tänkt och ritat på flertalet planlösningar och tomter så är mitt (tråkiga) råd att hoppa denna gånge för att vara mer förberedda nästa gång.

I all välmening!
 
Jag skulle nog inte våga bygga med Modulenthus, folk har haft problem med fukt i dem... Torpargrund rekommenderas inte längre (om den inte är isolerad)...

Jag kan också tycka att det låter lite hysteriskt, vi har varit i samma sits några gånger och nästan köpt hus överilat. Det kan ju bli jättebra men det kan också bli väldigt hetsigt och fel.
 
JohannaNicklas skrev:
Ljunghusen 166kvm med vissa ändringar mot orginalritning 5 091 780 kr
Båstad 210kvm med oinredd övervåning 4 539 938 kr

Är detta vad man kan förvänta sig prismässigt för ett hus av denna typ? .

Nej åt h-vete för dyrt för ett Modulenthus. För dom pengarna finns det bättre och finare hus.
 
Det låter väldigt dyrt. Jag tror många andra husföretag kan matcha det priset. I frågan om att köpa tomten så tycker jag ni ska sätta er ner och verkligen tänka efter så ni inte gör något överilat. Det är så lätt att ryckas med i budgivningar.
 
Hej,
jag tycker att det låter väldigt dyrt ett arkitektritat hus ligger på ca från
15 000 och då är huset anpassat till Er tomt och Era behov. Hur stort vill Ni ha det? Vad är familjens speciella behov? Hur är toppografin på tomten? Jag föreslår att Ni hemma gör ett program över alla dessa frågor och inte låter Er förivras av pågående budgivning.
 
Fråga er själv är det ni som tycker läget är attraktiv eller är det andra som tycker det? Om det är ni som tycker detta är drömläge och absolut det är där ni vill bo. Köp tomten men ta det lugnt med att välja hus.
 
JohannaNicklas skrev:
Vi har hastigt och lustigt hittat en tomt i Dalby (attraktivt område, ca 1 mil utanför Lund i Skåne) vi är mkt intresserade av. Det är redan budgivning så vi ligger verkligen ute i sista minut med tanke på att vi inte har erfarenhet av att bygga eget sedan tidigare.

Ljunghusen 166kvm med vissa ändringar mot orginalritning 5 091 780 kr
Båstad 210kvm med oinredd övervåning 4 539 938 kr

Är detta vad man kan förvänta sig prismässigt för ett hus av denna typ? .
Låter dyrt för ett modulhus.......

Men de springande frågorna är:
* är marknaden villiga att ge detta för huset. Dvs kan ni sälja det för samma pris eller ligger prisbilden lägre på orten?
* tål er nuvarande ekonomi kostnaderna även när fastighetsskatten kommer till och ränenivån höjs?

Om svaret är ja på båda ovanstående, slå till!
Om svaret är nej på en av frågorna, se er om efter andra alternativ.
 
VI köpte inte tomten... det blev lite för hastigt som sagt. Men vi har kollat runt och är nu helt säkra på att detta är ett av tre områden vi kan tänka oss att bygga i så kommer fler chanser får vi se om vi tar den. Vad gäller Modulenthus var det inte så att vi bestämt oss för att det var vad vi ville ha´, det var bara ett exempel för att få en uppfattning om hur normal den prisbilden var :)
 
Jga roade mig med att ta en snabbtitt på huspriserna i Dalby på hemnet. Det dyraste som finns att köpa just nu ligger på drygt 3 miljoner, visserligen lite mindre boyta. Men 5 miljoners bygge låter dyrt där tycker jag (som inte kan något om marknaden där).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.