Som rubriken antyder, jag vill bygga mitt egna minikök med hjälp av någon lokal köksbutik men jag är som sagt helt grön på detta då det är min första gång och jag vill jätte gärna ta emot alla tips och råd så att det blir bra! Även tips på vitvaror såsom kyl, spishäll osv är mer än välkommet.

Jag vet att det finns minikök att köpa för en helt okej slant, men jag är ju väldigt kräsen i hur det ska se ut såsom t.ex. färger, bänkskiva, diskho, luckor samt handtagen, så det är inte ett alternativ för mig att titta på det. Budget för er som undrar är runt 30000 (inkl vvs). Måtten är inte så viktigt, men kan sträcka mig till B200,H90-100,D90-100 (cm).

Notera också att hela köket kommer gå i svart till 90%, detaljer kommer gå i grått/guld/ alt. rostfritt.
I mitt minikök hade jag tänkt o ha följande:
Diskho
Spishäll (2-4 plattor) spelar ingen roll egentligen
Minikyl, helst ett svart alternativ (kan tänka mig att bygga in den med en svart lucka om det inte går att få tag på)
Bänkskiva, material har jag inte en susning om, om jag kommer över en snygg stenskiva så kör jag helst det

Jag hade behövt lite tips och råd på vilka material som kan vara bra för stommen själv, går det bra att bara kränga fram en ikea stomme i något pressat träslag eller ska man ta något som är lite mer gediget?
Bänkskivan, tips på material? Är inne på en stenskiva, men jag tar gärna emot tips på billigare alternativ som inte ger vika efter 2-3 år.
Vill också notera att där detta kök ska byggas finns det ingen som helst vvs indraget, detta ska ju självklart göras, är det något jag behöver tänka på att köpa för vasken?
Värmen som kommer att komma från spishället, är det något man behöver tänka på med isolering eller vilket typ av material man använder som bänkskiva?

Nu har jag faktiskt lite slut på frågor, har ni något annat jag inte skrivit att tillägga så gör gärna det då jag är som sagt helt grön på detta!
 
Varför inte bara köpa en s.k. trinett?
Det är alltså ett skåp som innehåller kokplattor, diskho och kylskåp.
Något man tar till när man har begränsat med utrymme (och pengar).

Lägg krutet och energin på något viktigare än den lilla bänken där du kokar morgontéet och nudlarna!

Så kommer du en vacker dag att kunna bygga det riktiga drömköket :)
 
Hellre en ho + bänkdiskmaskin än 2 hoar och ej diskmaskin. Om ena kanten är fri ha en extra bit bänkskiva som man fälla upp och få extra yta, gör otrolig skillnad när man håller på och behöver lite extra yta. Du kan ju alltid välja en smal spis för att spara utrymme alternativt bänkspis, men jag tror att det är bättre att välja en smalare spis med 1-3 plattor. Men jag tror nog att en trinett blir kankse blir enklast, men det är klart det är alltid roligt att göra något eget.
 
Som jag har skrivit förut, jag är inte intresserad utav att köpa ett färdigt minikök.
Jag anser inte detta som ett "energi" krävande "bygge" då jag inte kommer peta dit sakerna själv utan det får den lokala köks-butiken göra. Hela tanken med detta "bygge" är att det ska se estetiskt snyggt ut, därav den större budgeten.

Jag är fortfarande intresserad på tips, även om det så är en url på ett handtag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.