Tjena! Fick en knäpp idé på fyllan igår och vill se om andra tkr den är lika knäpp.

Mål: bygga en liten stenstuga
El och vatten? Kanske.

Tänkte köpa mig typ 1 hektar skogsmark och skövla fram en plan yta och bygga ett litet klassiskt / bushigt hus/stuga/pimpat vindskydd av (om det är möjligt) den sten som finns i marken och virke från de träd som finns på marken.

Det här skall alltså inte bli en villa bor i varje dag. Mer en vuxen karls kojja i skogen.

Vad tror ni, är det genomförbart?
Tror ni man kan hitta nån Bonne som är villig att sälja av en yta skog som är så liten?

Hör till saken att min enda erfarenhet av snickeri är att sätta upp reglar och gipsplattor. Bytt ett tak en gång och jobbat som rivare i 6 månader. Är alltså i princip helt okunnig.

Min dröm är ju att göra något murbruk och sen ba upp med 4 stenväggar likt stenmurar man ofta ser vid kohagar etc (fast högre). Sen tak/dörrqr/fönster får man väl va lite finurlig.

Tänker att viktigt är ju att det är rätt nära en väg för easy access.

Om man väljer börjar rensa marken från sten, bör man hyra en maskin då eller tror ni kan gräva / hugga oldschool utan att det tar 20 år?

Mkt kärlek, tack på förhand.
 
Klart att det går.
Det bör dock vara enklare att bygga en trä-/timmerkoja som står på 4 grundstenar. Ungefär som ett härbre.
Då slipper du krångla med frostfritt djup som alltid måste till för murade konstruktioner.
 
Jag tror du kommer märka att vi bor i ett samhälle där man inte bara kan smälla ihop en kåk i skogen hur som helst vare sig den är av sten eller trä. Du kommer behöva tillstånd redan när det gäller att stycka av marken, och sen många gånger till.

Så det kanske går, men det krävs mer än en bra fylleplan.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ta en liten titt i plan- och bygglagens andra kapitel.

Den lagen inskränker kraftigt din frihet att uppföra byggnader med oklar användning och skyddar det allmänna mot att du bygger saker som kommunen inte uppskattar. Ditt enskilda intresse att bygga ett litet stenhus utan tydlig funktion kommer att vägas mot det allmänna intresset. Mark får t ex endast tas in anspråk för byggande om den från allmän synpunkt är lämplig för ändamålet.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...amling/plan--och-bygglag-2010900_sfs-2010-900
 
Står.i
Eller kör ett Nimis a la Lars Vilks - utropa en mikrostat och kalla det konst! Se efterföljande rättsprocess som en del av installationen.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.