Någon som prövat att bygga ett eget kök (själv eller med snickare)?

Efter att ha tittat runt på köksmarknaden så inser man snabbt att alla kök i princip är likadana . . . Med detta menar jag att de är byggda med beslag och lådor från Blum med stommar i spånskiva eller MDF och luckor i spån, MDF eller trä.

Prylarna från BLUM kan man köpa på t.ex. http://www.theofils.se/ och resten på närmaste byggmarknad. Era erfarenheter och kostnader tas gärna emot.
 
Snackade med en kille som iaf gjort luckor själv.

Fanns en tråd tidigare om det. Köken bygger på 31mm-systemet eller vad det heter. Det är 31mm (eller är det 3?) mellan hålen som du fäster hyllor, gångjärn etc i. Tror det finns böcker som handlar om den standarden och hur man ska göra m.m. Nån som kommer den gamla tråden?

Edit: 32mm verkar det va.

Edit2: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=40805
 
Jag har nyligen satt upp mina hemmabyggda skåp. Återstår dock en hel del, bla målning av stommarna mm. Byggde i 19 mm MDF, men det kanske inte är ett material som du är intresserad av. Med MDF är inte kostnaden för skåpmaterialet speciellt hög, går ju dessutom lätt att räkna fram, men det finns gott om andra saker som kostar en del.

Lådsidor med skenor från Blum tex. Jag köpte skenor, gångjärn och ben från Theofils för ungefär 17 000:- inkl moms. Köket är ca 12 kvadratmeter. Färg till skåpen + lackning av dörrar och fronter går också på ett gäng pengar. Sedan köpte jag ett antal maskiner och verktyg för att kunna göra köket men de finns ju kvar så där kan man räkna som man vill. Har inte ångrat bygget än men det är ju inte färdigt…
 
Per_A skrev:
Jag har nyligen satt upp mina hemmabyggda skåp. Återstår dock en hel del, bla målning av stommarna mm. Byggde i 19 mm MDF, men det kanske inte är ett material som du är intresserad av. Med MDF är inte kostnaden för skåpmaterialet speciellt hög, går ju dessutom lätt att räkna fram, men det finns gott om andra saker som kostar en del.
Jo, det var just MDF jag hade tänkt mig. De billigare köken görs ju med spånplatta så MDF är ju "lyxmaterialet" i kökssamanhang ;D. Hur hade du tänkt måla stommarna, sprutlackering? Skall du måla på plats eller i lösa delar?

Ser gärna bilder på köket!
 
Stommarna hade jag tänk måla med pensel och roller på plats. Frågade en målare som ska vara bra på att spruta. Han sa att det är svårt att få det bra inuti skåpen med spruta och rekommenderade pensel. I skåpen kommer jag dock rolla med en mikrofiberroller för använder man pensel där så rinner det gärna ur hålen till hyllbärarna.

Skåpen är larvigt gedigna och väger en hel del. Får jag bara till målningen så ska det kunna bli rätt bra.

Har faktiskt ingen digitalkamera (!) så bilder blir det nog inga. Sorry.
 
Hejsan

Jag har byggt ett eget kök på ett annat sätt, efter ett gammalt recept. Har satt hyllor direkt på väggen med hjälp av infällda lister, sedan avslutande sidovägg samt luckor antingen fastsatt på sidostycke eller infälld regel. Material i skåp 18 mm björkplywood och luckor släta i björk limmade i tre skikt och planslipade. Lådor till lådhurtsar samt utdragbara backar från IKEA. Kostnad för komplett kök (22 "skåp") exkl bänkskivor och vitvaror ca 15.000 kr Se bild av halva köket.

Janne

 
  • Nya-kket-3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag sparade stommarna och gjorde resten nytt själv med påbyggnader på stommarna för att få dom upp till taket. Stommar var gamla marbodal, stadiga som rackarn.

Gjorde luckor i stavlimmad ek med en väldans enkel eliptisk kant. Ett av dubbelskåpen blev vitrin så den existerande stommen blev av med överdelen då det skulle bli helskåp med glasdörrar och glashyllor.

Lådor byggdes nya i björkplywood som stomme och botten med Blum som heldolda beslag med inbyggda dämpare och beslag. 5 lådor ersatte 6 gamla. Fullt utdrag med 50kg maxlast.

Det är lite svårt att komma ifrån Blum, ser iofs ingen anledning till det. Prylarna är bra.


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.