Hur svårt kan det egentligen vara? Jag sitter här och funderar på vilket aggretat jag skall ha i mitt nybyggda hus och tanken har väckts att man kanske skulle försöka sig på att bygga ett eget. Att det är möjligt kan man tex. läsa om här: http://www.hmaudio.se/huset/vaxla01.htm

Principen för en motströmsvärmeväxlare är ganska enkel och är man lite händig borde det gå att bygga en sådan. Jag har undersökt vart man skulle kunna få tag i material och allt finns. Jag har själv byggt ett helt hus och betraktar mig som rätt händig. Nu kliar det i fingrarna och jag funderar på allvar att bygga ett komplett FTX-aggregat. Kostnaden skulle landa på ca 5.000 kr.

Finns det någon annan som går/gått i samma tankar, eller som tom har byggt ett eget?

//Jonas
 
har byggt 7 st genom åren.Två av dem är växlarpaketet hembyggt motströms och två andra har dubbla korsväxlare(köpta) och 3 med en köpt roterande växlare. De har varit av lite större kaliber 1000 -1400 kbm/tim avfrostning har ordnats med vanlig kapillärtermostat med ställbar hysteres. Åtminstone en är fortfarande efter 20 år i drift.Hantverket är inte svårt om man har tillgång till plåtbock o gradsax. Tillräckligt tunn aluminiumplåt till växlaren går säkert att googla på och hoppas det går att köpa i mindre poster.
 
Det är väl bara att man har tiden samt en bra verkstad med lite kantbockmaskiner och liknande bra-ha maskiner. Tekniken är ju inte speciellt avancerad.:)
 
Har man tid med det när man ska bygga nytt hus?
 
Jag vill inte verka raljerande, men man kan ju teoretiskt göra egna gipsskivor också...

I Sverige är material billigt (nåja...) och mantimmar dyra. Dessutom undrar jag du inte får problem (om det gäller nybygge) med ett icke typgodkänt FTX-aggregat.

Som Erik Projektet säger, finns annat att göra när man bygger hus. Tror att även om man har en mekanisk verkstad så tar det en hel del tid att bygga ett eget FTX om det skall bri bra.

/Anders
 
Äh, läs ordentligt...
TS har redan byggt sitt hus.
Nu har han inget hus att lägga fritiden på utan är ivrig efter nya projekt!

*Komplettering*
Som hobbyprojekt kan jag ha förståelse för behovet men till och med projektet TS länkade till hade ju senare bytt till ett begagnat fabriksaggregat...
 
Redigerat:
Sant att huset är byggt, men det återstår en hel del på insidan :)

Av inläggen att döma verkar det i alla fall vara möjligt. I mitt fall handlar det om ett fritidshus, även om det är byggt helt enligt villastandard. Således kommer jag inte få några problem med ett icke typgodkänt FTX-aggregat. Sedan är det ju naturligtvis det där med tiden... Å andra sidan, om jag hade tagit hänsyn till tidsaspekten skulle jag aldrig byggt ett hus själv från första början. Anledningen var dels den ekonomiska aspekten, och dels utmaningen. Även om det kommer ta en tid är tanken ändå lockande att spara en hel del slantar och samtidigt känna tillfredsställelsen att ha byggt ett fungerande aggregat själv. Tillsvidare har jag en tillfällig ventilationslösning, så det gör inget om det tar lite tid.

exerg, du verkar ju ha bemästrat detta, har du några tips och råd? Jag hade tänkt bygga aggregatet enligt samma princip som det jag länkade till. Jag har ett behov på ca 180-200 m3 i timmen.

Någon annan som funderar på ett hemmabygge? Jag hade förresten missat att den jag länkat till hade bytt till ett fabriksaggregat men det verkar inte framgå varför...

//Jonas
 
Om du skyndar dig hit så har jag just idag släpat ut ett Temovex 480 skåp som skall till skroten. Fläktarna är iof sig slut men skåpet o motströmsväxlaren är intakt. 100 spänn så är den din.
 
Taget! Jag skickar ett PM
 
  • Gilla
Antonelle
  • Laddar…
Då har man precis hämtat ett Temovex 480 S. TACK exerg för fin hjälp! d^_^b

Det är komplett med allt förutom fläktarna. Förutom det saknas frontluckan. Allt är i bra skick och växlaren är intakt och fin. Styrningen är också den intakt med två st 5-stegsomkopplare (90-170 V). Aggregatet har ett maxflöde på 400 m3/h, men jag har inte behov av mer än ca 200-250 m3/h.

Jag hade tänkt koppla på två st kanalfläktar från Soliduct (maxflöde 400 m3) och styra dessa mha. 5-stegsomkopplaren. http://www.soliduct.com/flaktar/kanalflakt/kanalflakt-125c.htm

Reflektioner på detta? Borde väl fungera? Enda skillnaden mot ursprungsutförande är att fläktarna sitter ovanpå aggregatet på kanalerna för tilluft och frånluft istället för på insidan.

//Jonas
 
covet skrev:
Hur svårt kan det egentligen vara?
Ja det blev ju en enkel byggnation av ett FTX.... :)
Men det var tråkigt att tråden slutade så abrupt.. eftersom jag själv är av samma åsikt.
Hur svårt kan det igentligen vara....
 
Hehe, ibland har man tur...

Men efter att ha undersökt aggregatet och värmeväxlaren noga tror jag fortfarande att det går att bygga en egen utan några större problem. Det klurigaste är själva växlaren, och då framförallt aluminiumplåten. På den jag nu har är plåtarna veckade för att få maximal yta.

Är flera intresserade är det bara att hålla tråden vid liv. Jag kommer i alla fall att uppdatera med hur det går. Nu har jag ju ett aggregat som man kan mixtra lite med och dra lärdomar. Själva växlaren må vara gammal, men tekniken är i grund den samma som för 20 år sedan.
 
O nej växlaren kommer jag inte göra själv utan den köper jag från dom som tillverkar...
Utan sätta in växlaren i en låda tillsammans med fläktar o styrsystem det kommer jag göra.
och jag har räknat på det... 40papp får jag betala för en färdig som kommer klara storleken på mitt hus. mellan 15 o 20 för ett jag gör själv och då blir det bättre verkningsgrad o lägre buller än den för 40..
 
Utan att vara ofin på något sett så måste jag fråga vilket agg du har blivit erbjuden då det kostar 40 papp? Eller bor du i ett hus på +400m2 ?
 
Nja... 350kvm blir det ca när det är klart...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.