jag och min sambo har planer på att eventuellt köpa ett "byggsats-fritidshus".

men nu är ju givetvis frågan hur mycket en sådan sak landar på i slutkostnad?

någon annan som köpt ett mindre (ca 60-70kvm) fritidshus på det här sättet, och kan berätta vad deras landade på i pris i slutändan? bortsett från tomten, givetvis.
:)
 
Ett hus idag kostar 10-20 000 kr/m². Väljer du en enkel konstruktion, enklare standard (som du kanske räknar med i fritidshuset) och gör en del arbete själv hamnar du närmare det lägre värdet.
 
Vi håller på att bygga ett 45 kvm fritidshus utanför Borlänge.
vi har köpt en byggsats från CA-boden som jag lösvirkeskompletterar, bla med innerväggar, en utbyggnad och lite sånt. Det kommer att ha VA, el, kamin och vara isolerat.

Vår budget är på ca 260000 kr inklusive tomt (som iof var väldigt billig). Då gör jag allt utom el och markschakt själv.

Drar vi bort tomten så hamnar det på ca 220000 kr, dvs ca 5000 kr/kvm

VA var då redan indraget på tomten, men el tillkom. Huruvida vi lyckas hålla budget är ju en annan sak. Just nu ligger vi hyfsat till, men jag har bla utbyggnaden kvar - så 10-20 kkr över är det risk för att vi hamnar, men då tillkom en altan som vi vill ha som inte finns med i budgeten...

/K
 
det behövs alltid lite överblick i vad saker kostar.

våran budget är på 500, -och det är absolut inget som får spricka!*hehe*
(budgetar är ju dock i princip gjorda för att spricka, så för att fixa marginalen så kanske vi sätter den på 350 istället!)
:D

tack!

/micaela
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.