Hej
Insåg igår när jag började dra tråden för robotgräsklipparen att det i praktiken blir en stor antenn av det hela och pratade med grannen som hade fått en robot tidigare grillad av åskan.
Började kolla på åskskydd för begränsningsslinga och guide för det lär med största sannolikhet vara där det tar sig in antingen genom nedslag eller induserad spänning.
Priserna för åskskydden efter vad jag hittat en bild på vad som faktiskt sitter i dom är lite skrattretande.
Vad jag kan se på en variant i låda så är det i princip 2 TVS dioder, förmodligen i serie för att ta större effekt samt en varistor. Dessa lär sedan leda ner till jordkabeln som ansluts i ett metallspett.
Så har någon koll på vilken nominell spänning det går i slingan, gissar rätt låg och att det är en pulserande ström som går snarare.
Vet man bara det så bör man kunna göra enligt bifogad bild.
Schematisk bild av en åskskyddskrets för robotgräsklippares begränsningsslinga med TVS-dioder och varistor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Några åsikter?
 
Redigerat:
  • Gilla
vandija
  • Laddar…
Inga åsikter alls på detta?
Svårt funktionstesta helt klart då ofta surgetester enl standard inte överensstämmer med verkligheten samt måste göras med rätt dyr utrustning. Men med tanke om vad jag kan se, dessa åskskydd innehåller komponener med en tillverkningskostanad om max 150kr ,så borde de finnas mer bra egna som folk har gjort eller? Det är ingen raketforskning eg utan handlar ju bara om att koppla bort oönskas spänning och leda bort det .
 
K kallebunka skrev:
Inga åsikter alls på detta?
Svårt funktionstesta helt klart då ofta surgetester enl standard inte överensstämmer med verkligheten samt måste göras med rätt dyr utrustning. Men med tanke om vad jag kan se, dessa åskskydd innehåller komponener med en tillverkningskostanad om max 150kr ,så borde de finnas mer bra egna som folk har gjort eller? Det är ingen raketforskning eg utan handlar ju bara om att koppla bort oönskas spänning och leda bort det .
Egentligen behöver man kanske inte leda bort den utan det räcker väl med att bara kortsluta slingan med sig själv
 
Det kommer vilja ta vägen någonstanns så att leda ner det i marken lär vara det bästa. Sen funkar inte den där kopplingen utan att ha något på anod sidan. Direktnedslag i slingan tror jag inte man fixar, det är för hög spänning så man lär få för hög effekt i komponener samt risk för överslag. Men induserad spänning lär man ta.
 
Måste fråga hur det gick med detta projekt, så här 4 år senare.
Det börjar mullra hos mig nu, och då blir man ju nojig igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.