Kollade precis priset på Wirsbos och Roths shuntgrupper... 5600 för en cirkulationspump å lite rör!!

Det kan väl inte vara några problem att skruva ihop en egen shuntgrupp?

Jag har sett något inlägg för ett bra tag sen om en som byggt sin egen, kunde inte finna den när jag sökte...
 
Jag kommer nog göra på följande sätt:

1 st Grundfos alpha   1240:-
1 st Shunt    376:-
1 st ThermOmatic K   2000:- Ca (denna ger en konstant framlednings temp)
Totalt: 3610:-

Hela härligheten kopplas direkt i ack-tanken och upp till Gv-fördelaren går det 22mm pex. Där behövs sen ingen pump bara Sling-styrningen.

/Johan

 
Jkullberg skrev:
Jag kommer nog göra på följande sätt:

1 st Grundfos alpha   1240:-
1 st Shunt    376:-
1 st ThermOmatic K   2000:- Ca (denna ger en konstant framlednings temp)
Totalt: 3610:-

Hela härligheten kopplas direkt i ack-tanken och upp till Gv-fördelaren går det 22mm pex. Där behövs sen ingen pump bara Sling-styrningen.

/Johan
Ett sniknare alternativ är att byta shunt och Termomatic mot en blandningsventil. Ger inte lika jämn temperatur men funkar ganska bra.

En fördel med en termomatic är att man kan använda en bivalent shunt!
 
Matss skrev:
Ett sniknare alternativ är att byta shunt och Termomatic mot en blandningsventil. Ger inte lika jämn temperatur men funkar ganska bra.

En fördel med en termomatic är att man kan använda en bivalent shunt!
Jo , det var min första tanke.
Men så kollade jag lite på ESBE hemsida , deras blandningsventiler har en max temp på 90 Grader. Och precis efter eldning så kryper jag över det.
Sen ger shunter som du säger flera fördelar ... Man kan köra bivalent, man kan stänga den manuelt och ändå ha cirkulationen igång. det vet jag inte om det går med en blandningsventil.

/Johan
 
Jkullberg skrev:
Jag kommer nog göra på följande sätt:

1 st Grundfos alpha   1240:-
1 st Shunt    376:-
1 st ThermOmatic K   2000:- Ca (denna ger en konstant framlednings temp)
Totalt: 3610:-

Hela härligheten kopplas direkt i ack-tanken och upp till Gv-fördelaren går det 22mm pex. Där behövs sen ingen pump bara Sling-styrningen.

/Johan
Det låter ju lovande med en sådan lösning. Skall ta och rita ihop detta så det passar mitt system.

 
Jag har kollat efter Thermomatic K på de vanliga webshopparna, ingen verkar ha den... Finns det någon som säljer denna på webben, Johan?


/Andreas
 
Nää...tyvärr jag har inte hittat den heller.
Därimot pratade jag med termoventiler om det.....han sa att nästan vilken rörfirma som helst kan ta hem den.

Man kan ju alltid ringa rinkaby och kolla ...men jag är lite tveksam till om dom ändrar sitt sortiment.

Själv kommer jag nog köpa den av Högbergs rör i borås.

/Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.