Hej, jag undrar om det finns någon som har något bra tips om en lämplig fläkt som man kan använda om man ska göra en egen rökgasfläkt?
 
Funderar på samma sak, mest för att testa innan jag köper en riktig men ev även bygga en som jag kan använda permanent. Hur svårt kan det va? dom är ju svindyra att köpa...
 
Tänkte prova med en kylfläkt från en bil . Bygga en stos i plåt och sen lägga fläkten uppepå . vad tror du?
 
Nja, kylfläkten från bilen tål inte temperaturen på rökgaserna tyvärr.
 
Jag hade nöjt mig med nått som funka ett tag bara för att testa om det är värt att lägga 7000kr. Typ nån fläkt gör ett par 100 kr som man bygger in med lite spillplåt.
 
Bilfläkten ligger på skorstenen ! En väsentlig skillnad ! Om man gjorde det lite seriösare så att det blir tätare
så blir det nog riktigt bra . Varför skulle den inte tåla tempen? Bilkylaren är alltid på ca80 ° .Tänkte prova några dagar så får man se. Diametern på fläkten är ca 25 cm ☺
 
Låter som jag ska försöka få tag i en sådan :)
 
Temperaturen på rökgaserna i en moderna panna håller mellan 100-200 grader i topp på skorsten beroende på vilken typ av skorsten man har.
En kamin eller en äldre vedpanna har högre temp......=kylfläkten (som i de flesta fall är av plast) lär inte hålla länge då.......

Den skorstensfläkt jag har sitter på topp av skorsten, är en köpes (ZRS170) och den är gjord helt i metall. Ändå bara specad till max 200grader på röken.

Dock kan du använda din kylfläkt om du bygger en stos liknande denna http://www.ventbutiken.se/skorstenflaktar/injekt-skorstensflaktar/injekt-50-280?gclid=CK-hsYLtissCFcbDcgodrrANgg#53
Då utsätts inte fläkten för den varma röken.
 
Införskaffat en Pa-mätare.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fläkt på, stängd draglucka

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fläkt på, öppen draglucka

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingen fläkt, öppen draglucka
 
vart har du köpt den?
 
Av en ventkille som var och kollade ventilation i svinhuset.
Jag ska sota skorsten igen i helgen (bara två veckor sedan sist) se om det
gör någon skillnad. 11 m 16×16 cm tegel , borde vara ett riktigt bra drag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.