Hej

Jag vet inte om denna fråga har ställts tidigare, kikade runt en del men hittade ingen liknande tråd :)

Jag har fått ett antal meter oisolerade rökrör som har suttit på en gammal kamin och undrar om jag inte kan använda dess till min nyinköpta braskamin.

Tanken är att jag drar upp rören rakt upp, en meter över tak och strax över nock, Jag har 50 mm brandmatta och en rund bockad plåt som jag kan klä allt med. Jag tänkte isolera allt lika tjockt hela vägen upp och ligga 5cm från brännbart material.

Vad säger sotaren om ett hemma bygge? finns det någon som byggt sin egen skorsten och fått det godkänt. Och måste man ha spjäll och sotarlucka på skorstenen.

Många frågor ;) och oerhört tacksam för svar

/Janne
 
Finns väl inget som hindrar att man använder beg. mat.
spjäll behövs väl bara om det inte går att reglera drag på kaminen
sotlucka måste finnas för att kunna tömma S. efter sotning
 
Tack för ett snabbt svar,
Ang sotluckan, hustet är i 1 1/2 plan är det ok att sätta sotluckan på andra planet (så att man slipper se den på nedre våningen), kommer dom då åt att tömma sotet om det är ca 2 meter ner till kaminen och kan man till och med slippa att montera takstegar etc, och låta sotaren sota från den luckan?

det vore i så fall grymt bra ;)
 
6 cm isol är kravet. Kan sotet tas ut genom att ta bort rökhyllan i kaminen behöver du ingen x-tra sotlucka men det blir troligen svårt att överbevisa sotarn om att sotning från skorstenstoppen inte behövs.(även om du skulle haft en sotlucka på övervåningen. En stege eller takbrygga hjälper samtidigt till att stabilisera skorstenen ovan tak när den blir såpass hög och det är inte så besvärligt att anordna som du tror.
 
Tack för svaren, nu vet jag precis hur jag ska göra :)
 
H
Måste det inte vara syrafast material? Olegerat stål fungerar säkert bra som rökrör men i en skorsten blir det kondens.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.